commentaar

Hollanditis in Berlijn

Op de Fruit Logistica 2015 geven veel landen een staalkaart van hun vermogen tot samenwerken. Nederland ook.

Portugal is officieel partnerland van Fruit Logistica. Alle promotie en het prachtige paviljoen in de Berlijnse Messe ten spijt, Rusland voert op de beursvloer de boventoon. De Russische boycot van Europese producten heeft de wereldhandel op zijn kop gezet. Traditionele exporteurs als Nederland, Spanje en Polen zoeken elders afzet; Rusland koopt meer in Servië, Turkije, Israël en Marokko. En natuurlijk weet iedereen dat er een 'onderstroom' is. Volgens Eurostat-cijfers voerde Wit-Rusland in 2014 (tot en met november) 141 % meer uit naar Rusland, Bosnië 164 %, Servië 110 %, Turkije 224 %. Zelfs Zwitserland verviervoudigde de export van appels. Het is interessant om daar de importcijfers uit de Europese Unie naast te leggen.

Gelet op verscherping van de crisis in Oekraïne houdt niemand er rekening mee dat de boycot op korte termijn wordt opgeheven. Sterker, de sancties uit VS en Europa zorgen voor een koersval van de roebel. De risicovolle 'omwegen' naar de Russische markt worden daardoor ook minder interessant.

Het is hard werken dus voor de producenten, handelaren en exporteurs op de Fruit Logistica. 2750 partijen uit 83 landen tonen hun waar; 60.000 bezoekers uit meer dan 130 landen trekken voorbij. Wereldwijd gaat het om 1,8 miljard ton groente en fruit.

De stands, de inrichting van de hal, de bemensing zeggen ook iets over de aard van continent en land. Italië en Spanje bijvoorbeeld hebben een open hal met iets van een marktplein; daaromheen gegroepeerd kleinere standjes. In de Nederlandse hal is elke meter gebruikt. Een vierkante meter kost tenslotte € 650. En daar waar de Spanjaarden, Zuid-Amerikanen uitgebreid de tijd nemen voor een lunch, volstaat in Nederland een broodje op de vuist. 's Avonds wacht het vliegtuig terug.

De inrichting weerspiegelt ook een ander typische eigenschap: individualisering. In Nederland zijn talrijke handelspartijen actief, allemaal op hun eigen eilandje in het Holland-segment. Living apart together. Saamhorigheid geldt tot op zekere hoogte. Het lijkt een soort hollanditis. De hal zou de voorpagina van het McKinsey-rapport kunnen sieren. Het adviesbureau roept op tot meer krachtenbundeling. Niemand weerspreekt de conclusies. Nu nog eens worden over de aanpak. Ik ben benieuwd naar de Holland-hal op Fruit Logistica 2016.

Of registreer je om te kunnen reageren.