weblog

‘Verhaal moeilijk over te brengen aan haastige klant’

De term korte keten is hip en hot en wordt door sommigen gezien als een oplossing voor een heel aantal problemen die er in de agrarische sector zijn. Door anderen wordt het gezien als iets oudbakken en voor kleinschalige bedrijven.

De afgelopen jaren ben ik betrokken geweest bij de oprichting en uitvoer van De Proefschuur: een coöperatie van boeren en tuinders op Voorne-Putten die gezamenlijk de regionale markt heeft beleverd. Uitgangspunten waren professionele opzet en gericht op grotere volumes.

Systeem van supermarkt moeilijk te verslaan

Het bleek echter moeilijk om het huidige efficiënte systeem van de supermarkt, met vaak al een heel korte keten, te verslaan. Anders gezegd: konden we met plantaardig onbewerkte producten te weinig toegevoegde waarde leveren. Het verhaal bij de producten was moeilijk over te brengen bij de haastige consument in de supermarkt.

Het is een leerzame periode geweest voor de betrokken boeren, tuinders, maar ook de mensen van de supermarkten. In de afgelopen periode hebben we bij elkaar in de keuken kunnen kijken en dat is zeer waardevol.

Lees ook: Lage omzet nekt lokale afzet De Proefschuur

Corona had geen uitkomst geboden voor De Proefschuur

Sinds corona is er wel een groep consumenten bewuster aan het zoeken naar hun producten, maar ook dit had geen uitkomst geboden voor De Proefschuur. Het zijn vooral de specialisten, de ‘boerderijwinkels’ en initiatieven met betrokken burgers die hun omzet hebben zien groeien.

Consumenten die wat anders willen dan wat de supermarkt biedt

Dit zien we ook terug in onze eigen winkel bij de tuin; een grotere en meer diverse groep consumenten die wat anders willen dan wat de supermarkt biedt. Door in gesprek te gaan, merk je dat er nog een hele wereld is te winnen in de communicatie en het uitleggen hoe en wat we doen.

Onbekend maakt onbemind. Blijf vertellen aan je omgeving wat je doet, alleen zo komen we met zijn allen verder.

Of registreer je om te kunnen reageren.