Doorgaan naar artikel

‘Geitenpaadje geblokkeerd’

Hardop zeggen ze het niet, maar vergeet het maar als je fiets wordt gestolen, je autoraampje wordt ingetikt, je laptop uit huis wordt gehaald of je voor enkele duizenden euro’s wordt opgelicht.

De politie heeft geen tijd voor deze zogeheten kleine criminaliteit. Aangifte doen is altijd goed, al is het maar voor je eigen gemoedsrust. Het dossier belandt op de stapel. Misschien dat het straks nog telt in de statistieken. Het is de trieste conclusie van jarenlange bezuinigingen op de politie. Overigens ook verderop in de rechtsgang, bij Openbaar Ministerie en rechtbanken, loopt het spaak. Enkele duizenden zaken bij de politierechter zijn geschrapt.

Grote personeelstekorten bij NVWA

Eenzelfde signaal geven controle- en keuringsorganisaties in de land- en tuinbouw af. Zo kampt de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) met grote personeelstekorten. Op 100 van de 152 toezichtstaken schiet deze controle-instantie tekort, zo bleek uit een onderzoek in 2020.

Ik durf nu al te zeggen dat aan dat lijstje nog enkele taken kunnen worden toegevoegd, zoals controle op bufferstroken. Volgens de Brusselse regels is per 1 maart bemesting op bufferstroken verboden. Landbouwminister Piet Adema hoopte nog dat 2023 als overgangsjaar zou gelden, maar de Europese Commissie blokkeerde dit geitenpaadje. Feit is dat op veel percelen al gewas staat. Minimaal is het teeltplan ingevuld. Mogelijk zijn ook al leveringscontracten afgesloten.

De regels komen te laat en zijn te complex en ingewikkeld, zelfs voor de NVWA

RVO.nl, verantwoordelijk voor de administratieve controle op bufferstroken, verwacht daarom ook niet dat veel telers zich aan de mestregels houden. De regels komen te laat en zijn te complex. Te ingewikkeld zelfs voor de NVWA die in het veld moet handhaven. De dienst heeft nog veel vragen.

Juist daar zit de kern van het probleem. Regels moeten logisch lijken en op te volgen zijn. Mensen zijn dan eerder geneigd zich eraan te houden. Het is een van de basisbeginselen. Je mag daarom bijvoorbeeld na 19.00 uur op een lege snelweg 130 kilometer per uur rijden. Een wegomlegging is geen probleem als er ook daadwerkelijk wordt gewerkt. Dit principe gaat dus niet op voor de bufferstroken. De regels voelen in deze periode als te laat en onrechtvaardig aan.

Bekijk meer

Share this

Jan vullings
Jan Vullings

hoofdredacteur

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin