Vollegrond

Achtergrond 204 bekeken

Einde emissie-updates, tijd voor robotisering

Dankzij emissie-eisen komen er (weer) veel nieuwe trekkers op de markt. De eerste serieuze robottrekkers gaan in 2018 rijden.

Kubota lanceert nu zijn eerste batch van 60 robottrekkers in Japan, Fendt doet in 2018 de eerste serieuze testen met zijn ‘Mars’-project van kleine autonome voertuigen, Case-IH en New Holland toonden een half jaar terug de eerste autonome trekkers en zelfs John Deere zet in 2018 serieus in op een ‘Fieldschwarm’-project (autonome voertuigjes die één hoofdtrekker volgen). Dat alles betekent dat we de robottrekker serieus moeten nemen. Een bijzondere – maar zeker niet te onderschatten partij – daarin is ZF.

ZF is in de trekkerwereld immers de grootste leverancier van onderdelen zoals transmissies, assen, cabineveringen en aandrijflijnen. En ook ZF zet zwaar in op de autonome trekker. Niet zozeer qua veldwerk, maar vooral qua veiligheid in en om het boerenerf en op de weg. Daartoe werkt ZF samen met de firma ‘Nvidea’, ’s werelds grootste leverancier van computersystemen op autonome (vracht)auto’s. Een bezoekje aan ZF’s stand is daarin zeker de moeite waard.

Camera's spelen prominente rol

Binnen ZF en Nvidea zijn het vooral camera’s die een prominente rol spelen. Kennelijk kan de juiste software en een goede camera al zo goed werken, dat het detecteren van obstakels, dieren en mensen echt goed lukt. Ook Kubota bewijst dat bij de standaard wieltrekkers; via een camera aan de dakrand kan autonoom een zwad of rij worden gevolgd.

Als we vervolgens weer met beide benen op de grond landen, dan zit – qua aantallen – het meeste trekkernieuws simpelweg in het verschijnen van vele nieuwe modellen en series. Daarbij zal dit de laatste Agritechnica zijn waarbij de komst van nieuwe trekkers veroorzaakt wordt dankzij de strengere emissie-eisen. Daarbij speciale aandacht voor het segment (semi-)smalspoortrekkers. Bijna alle merken tonen op dat gebied de grootste vernieuwingen die (veel) verder gaan dan enkel een nieuw uiterlijk.

De nieuwtjes:

➤  Fendt-rups tot 650 pk
➤  McCormick met nieuwe cvt
➤  John Deere 5M: nuchterheid
➤  Fliegl: camera in de fronthef
➤  ZF: de camera kijkt mee en analyseert
➤  Claas waarschuwt verkeer voor aanwezigheid   
➤  Claas: smalspoortrekker ‘Deluxe’
➤  Valtra head-up display in voorruit
➤  Haal meer uit je trekker
➤  Première: McCormick X7 met viercilinder
➤  Hella-cabine licht op bij gevaar
➤  Claas rupsuitvoering 900 Axion
➤  Stroom van trekker naar werktuig

Fendt-rups tot 650 pk

Foto: Agco
Foto: Agco
Fendt toont voor het eerst zijn nieuwe rupstrekkers-series: de 900-Vario MT en de 1100 MT. De 1100 MT (vier typen, van 492 tot 646 pk) is op de kleur na bijna identiek aan de voormalige Challenger MT-800 rupstrekkers. De 900-Vario MT (vier typen, van 380 tot 431 pk) heeft de basis van de Challenger 700-serie, maar is een nieuwe ontwikkeling met onderhuids een Fendt-eigen traploze Vario-transmissie gecombineerd met een geveerd rupsonderstel.

➤ Terug naar het begin

McCormick met nieuwe cvt

Foto: Martijn Knuivers
Foto: Martijn Knuivers
De X6-serie van McCormick is voortaan ook met een variabele transmissie verkrijgbaar, de VT-Drive. Verrassend: moederconcern Argo koopt deze niet in, maar ontwikkelde en bouwt ze zelf. De X6 VT-Drive is er in drie modellen van 81 kW (110 pk) tot 94 kW (130 pk). Met daarbovenop 10 pk boost. Argo positioneert McCormick als premiummerk voor de meer veeleisende markten en klanten. Reden om de lichtere cvt zelf te maken, is dat Argo veel kennis in huis heeft over transmissies voor trekkers tot 150 pk, volgens business development manager Franco Artoni.

➤ Terug naar het begin

John Deere 5M: nuchterheid

Foto: Stefan Longin
Foto: Stefan Longin
De John Deere 5M-trekkers schakelen een emissie-eis op naar Fase IIIB en tegelijk krijgt deze serie een moderner uiterlijk, verbeterd interieur, luchtgeveerde stoel en (ont)koppelingsfunctie op de versnellingspook. Ook verhoogde John Deere het hefvermogen. De nieuwe 5M-serie omvat vier modellen: de 5075, 5090, 5100 en 5115 M, waarbij de laatste drie cijfers het motorvermogen in pk’s weergeven. Alleen de 5075 heeft een driecilinder, de rest een viercilinder John Deere Powertech PWX motor.

➤ Terug naar het begin

Fliegl: camera in de fronthef

Foto: Fliegl
Foto: Fliegl
Het Hawk-systeem van Fliegl bevat twee camera’s die links en rechts op een werktuig in de fronthef worden gezet. Hiermee kan een bestuurder het verkeer op een kruising zien, zonder dat hij al met de voorzijde van zijn combinatie op de weg hoeft te staan. Nieuw is dat de beelden van beide camera’s nu op een scherm zijn te zien van een trekkerterminal. Dat kan door een apart kastje tussen te voegen, die het signaal omzet.

➤ Terug naar het begin

ZF: de camera kijkt mee en analyseert

Foto: Bob Karsten
Foto: Bob Karsten
ZF is een grootmacht als leverancier van trekkertechnologie. Nividia is ’s werelds grootste leverancier van techniek om auto’s, trucks en nu ook trekkers (deels) autonoom te laten rijden. Onder het motto ‘See, think, act’ toont ZF de ‘Innovation Tractor’ waarin software en camera’s de omgeving van de trekker herkent en ernaar handelt. Oftewel: de trekker neemt handelingen van de chauffeur over. Denk aan zaken zoals het zien en herkennen van voetgangers, fietsers en gebouwen, en daarop anticiperen, zoals tijdig remmen of tegensturen. Het einddoel van ZF: stilstand als gevolg van ongevallen terugbrengen tot een nulpunt. Deze techniek zal sneller op de markt komen. Wie een blik in deze nabije, innovatieve toekomst wil zien, moet een bezoek brengen aan ZF’s stand.

➤ Terug naar het begin

Claas waarschuwt verkeer voor aanwezigheid

Foto: Claas
Foto: Claas
Claas werkt aan een systeem dat automobilisten waarschuwt wanneer zij een groot landbouwwerktuig naderen. Dit moet de veiligheid vergroten. Op het moment gebruiken ambulances en politie al een vergelijkbare techniek, waarbij automobilisten via hun radio of telefoon de sirenes horen naderen. Het Telematics Large Vehicle Alert System van Claas geeft de status en afstand tot het landbouwvoertuig op de weg door aan een groot scala aan navigatiesystemen die hun data vergaren uit ‘open source’-netwerken.

➤ Terug naar het begin

Claas: smalspoortrekker ‘Deluxe’

Foto: Claas
Foto: Claas
Claas presenteert op de Agritechnica de nieuwe Nexos (semi) smalspoortrekkers. Claas bracht veel vernieuwingen aan in uiterlijk, bediening (met name hydrauliek), cabine en uitvoering. Zo ontwikkelde Claas een eigen overdrukinstallatie, om tot een Cat. 4 cabine- te komen. Er zijn twee cabines, de tussenmaat bestaat niet meer; de VL en F delen nu dezelfde. De VE-heeft logischerwijs een smalle versie van de cabine. Opvallend is dat Claas deze VE-versies nu, indien gewenst, af fabriek kan leveren in een breedte die nét binnen de meter blijft. Basis is een mechanische 12V-12A-bak. Optie hierop is een mechanische hi-lo schakeling; dat geeft 24V-24A. Meest luxe is een tweetraps powershift en elektro-hydraulische omkeer onder last: 24V-12A. Er zijn vijf modellen: de Nexos 210, 220, 230, 240 en 250 met vermogens van 75 tot 112 pk. Een Nexos 210 F is verkrijgbaar vanaf € 42.625.

➤ Terug naar het begin

Valtra head-up display in voorruit

Foto: Valtra
Foto: Valtra
Valtra komt met een head-up display genaamd Smart Glass. Het is een projectie in de voorruit van data voor de N- en T-serie. Naast motor- en transmissiegegevens, zijn het toerental, de snelheid en de gegevens van telefoon, laadhoogte van voorlader enzovoorts af te lezen. Optie zijn achteruitrijsensoren die tegelijkertijd ook registreren wanneer een auto nadert of inhaalt.

➤ Terug naar het begin

Haal meer uit je trekker

Foto: John Deere
Foto: John Deere
De gewichtsverdeling van een trekker aanpassen middels wielgewichten en/of frontgewichten aanpassen voor het juiste werk, bespaart je jaarlijks honderden liters diesel, tijd en vooral bodemschade. Maar ja, dan moet het wisselen van wielgewichten wel snel gaan. John Deere ontwikkelde ‘EZ Ballast’ wielgewicht-snelwisselsysteem, waardoor je in een handomdraai je trekker aanpast, bijvoorbeeld bij ploeg- en/of transportwerk. John Deere ontving hiervoor een zilveren medaille.

➤ Terug naar het begin

Première: McCormick X7 met viercilinder

Foto: McCormick
Foto: McCormick
Een première: McCormick’s sterkste X7-trekkers met viercilinder FPT-motor. Deze drie zogenoemde X7.4-modellen hebben motorvermogens van 147, 160 en 176 pk en voldoen aan de strengste emissie-eis Fase IV. Net als bij de grote X7-typen (zie foto) is er qua transmissie keuze uit een traploze VT-Drive (ZF) of een 6-traps powershift met veel schakelautomatiek aan boord. Ook nieuw is de optie van semi-actieve cabinevering.

➤ Terug naar het begin

Hella-cabine licht op bij gevaar

Foto: Hella
Foto: Hella
Hella bouwt met andere partijen mee aan het CCC Smart CAB-project. Dat is een cabine waarin de modernste technieken zijn verwerkt. Hella’s aandeel: de Smartcab Projector waarmee diverse kleuren licht en vormen naast de cabine zijn te projecteren, zoals logo’s of veiligheidsgrenzen. Daarnaast wordt het interieurlicht rood als iemand dichtbij komt. En tot slot Matrix Light, waarmee je met grootlicht op je tegenligger kan afrijden zonder dat hij verblind wordt.

➤ Terug naar het begin

Claas rupsuitvoering 900 Axion

Foto: Claas
Foto: Claas
Claas heeft een rupsonderstel gebouwd voor zijn 900 Axion-serie. De rups wordt net als bij de maaidorsers gebouwd in de fabriek in Paderborn (Duitsland). Om hem te kunnen monteren is de dieseltank naar achteren verplaatst, en deze heeft nu een grotere inhoud van 800 liter, in plaats van 600. De Claas, genaamd TerraTrac, is geveerd en kan op de weg nog maximaal 40 kilometer per uur rijden. De velgen zijn open, om makkelijker grond te lossen.

➤ Terug naar het begin

Stroom van trekker naar werktuig

Foto: ZF
Foto: ZF
ZF toont op de Agritechnica een aggregaat dat integreert met het transmissiehuis in het chassis. Er is een ‘hoogvolt’- (650 Volt) en een ‘laagvolt’-versie (48 Volt). Naast vele denkbare elektrische toepassingen, mikt ZF zelf op de elektrische aandrijving van voorassen (ZF noemt deze ‘eFAD’) en assen onder aanhangers.

Wat betreft de voorassen ziet ZF veel voordelen in deze techniek, zoals een kortere draaicirkel, een comfortabele in- en uitschakeling van de wielaandrijving en een hogere trekkracht. Zowel voor de hoog- als laagvoltspanning maakte ZF aparte wielaandrijvingen. Beide zijn vanaf 2018 leverbaar.

ZF wil niet zeggen welke trekkerfabrikanten deze innovaties zullen tonen. Zeker is wel dat er een ploeg zal staan op de Agritechnica met elektrisch aangedreven steunwiel. Een trekker kan dan zomaar twee scharen extra de baas. Grootste kans dat dit Kubota zal zijn, die veel transmissietechniek bij ZF inkoopt en zelf ook ploegen bouwt.

➤ Terug naar het begin

De artikelen zijn ook te lezen in de speciale Agritechnica-uitgave van TREKKER van dinsdag 17 oktober

Of registreer je om te kunnen reageren.