Doorgaan naar artikel

‘Tuinderslogica en trots’

Wat een grote klasse van de vrouwen en mannen van Greenco. Ze leveren dagelijks een topproduct en nu zitten ze opeens met door de zon gerimpelde snoeptomaatjes.

Die kun je natuurlijk geen Tommie meer noemen. Wat doe je dan? Weggooien is zonde. Soep van maken? Geen belangstelling. Dan maar een berichtje op Marktplaats. Het is weliswaar komkommertijd … uh … tomatentijd dit keer. Binnen de kortste keren gaat het bericht viraal, zoals dat tegenwoordig heet. De tuinders halen dan ook de kranten, het NOS Journaal, een grote lading positieve publiciteit. Kostte wel een beetje omzet, maar afvoeren had nog meer gekost en nu stond de tuinbouw opeens positief in de belangstelling. Eén van mijn volgers vindt het niet bijzonder, maar tuinderslogica. Is dat waar?

We schreeuwen het niet van de daken

De tuinbouw kwam afgelopen jaar groot en positief in het nieuws via bijvoorbeeld een vele pagina’s lange en van schitterende fotografie voorziene reportage in het wereldwijd gelezen magazine National Geographic. Nederland is dan een klein landje, met een grote innovatieve land- en tuinbouw en in het bijzonder een over de hele wereld vermaarde glastuinbouw met een wereldwijd toepasbare teeltmethode. Iets waar we trots op zijn en ook op mogen zijn. Maar we zijn nog steeds niet gewend dit van de daken te schreeuwen.

Tomatenliefhebbers stonden op 4 augustus in de rij om gratis snacktomaatjes op te halen bij Greenco in Someren. -  Foto: ANP

Tomatenliefhebbers stonden op 4 augustus in de rij om gratis snacktomaatjes op te halen bij Greenco in Someren. – Foto: ANP

Honingtomaat als museumstuk

Het budget is er ook niet. Als je kijkt welke reclame wordt gemaakt voor A-merken, dan blijft de tuinbouw nog steeds ver achter. Dit soort acties van Greenco zijn dan zeer waardevol. Zo heb ik ook enorm genoten van de reclame die Looije onlangs presenteerde voor de honingtomaat die bij Albert Heijn in het schap kwam. Wat een prachtige, oogstrelende spot is er gemaakt, waarbij de honingtomaat als museumstuk onweerstaanbaar bleek te zijn voor de bezoekers.

Een ander pareltje is de Eat me-campagne van Nature’s Pride. Het voordeel van de opschaling van de tuinbouwbedrijven is dat er steeds meer professionaliteit komt in het promoten van het eigen product en daarmee van de sector. Generieke promotie blijft toch een moeilijk verhaal. Daarmee keert tuinbouwlogica weer terug. Niet te veel over nadenken, maar gewoon doen en kijken wat voor goeds eruit naar voren komt. Ik zou zeggen: ga zo door en verras ons vaker.

Share this

Afbeelding
Dick Oosthoek

directeur Groene Erkenningen

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin