Doorgaan naar artikel

Supers blijven gangbaar AGF inwisselen voor bio

Nederlandse supermarkten zetten het beleid door om gangbare groenten en fruit in te wisselen voor biologisch, zo bleek op de Biobeurs deze week.

PLUS maakte bekend alleen nog biologische uien te verkopen. De keten zet de grootste stappen in het omzetten van gangbaar naar biologisch, vooral in zuivel. Dat gaat nog niet helemaal vanzelf, zei Marijn Hilbrink, teammanager van de categorymanagers bij PLUS. PLUS moet steeds blijven communiceren dat het pakket biologische zuivel voor gangbare prijzen wordt verkocht, anders zien klanten het als te duur.

AH heeft grotere volumes nodig

Albert Heijn liet op de Biobeurs weten dat het voor een keten als PLUS makkelijker is om te schakelen naar volledig biologisch. Albert Heijn heeft veel grotere volumes nodig en blijft daardoor bij grote producten voor gangbaar kiezen met een biologisch alternatief. “Voor producten als kolen en pompoen zullen we dat omwisselen ook wel doen, maar ook bij bijvoorbeeld biologische aanbiedingen hebben we veel volume nodig als marktleider”, zei Martijn Versteegh, verantwoordelijk voor duurzaamheid bij AH. Hij noemde ook romainesla als product in omschakeling.

Maar het is belangrijk als je 1.900 producten hebt, dat die ook in de mandjes komen

Versteegh zei ook dat de keten nu 1.900 biologische producten in de hele winkel heeft en dat eerst meer communicatie nodig is aan klanten over de waarde van biologisch eten en drinken. Maakt AH daarmee een pas op de plaats? Volgens Versteegh niet: “Maar het is belangrijk als je 1.900 producten hebt, dat die ook in de mandjes komen.” Zo geeft AH 10% korting op biologisch aan 900.000 premium-klanten. Voor een aantal producten is het prijsverschil tussen bio en gangbaar daarmee grotendeels verdwenen.

Lidl mikt op bereikbaarheid

Lidl stelde op de Biobeurs flinke stappen gezet te hebben in het omwisselen van gangbaar voor biologisch in het AGF-schap. Dat gaat makkelijker dan bij andere categorieën als vlees, waar het verschil in de inkoopprijzen tussen gangbaar en biologisch groter is. Lidl gaat zich in 2024 meer op die categorieën richten. De aandacht blijft ook op AGF, al zal Lidl door het beperkte assortiment van een discounter niet zoveel biologische producten opnemen als Albert Heijn. Wel wil Lidl biologisch voor zoveel mogelijk klanten bereikbaar en betaalbaar maken. Daarvoor wil de keten meer kennis uitwisselen met de Lidl-winkels in Duitsland, Oostenrijk en Denemarken, waar biologisch al langer onderdeel is van het beleid.

Lees ook: Minister Adema vindt ontwikkeling biosector te langzaam gaan

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin