Doorgaan naar artikel

Snackgroenten centraal tijdens Dutch Food Week

De consumptie van snackgroenten groeit al jaren. Deze populaire manier van groenten eten staat in oktober centraal op de Nationale Groente- en Fruitdag tijdens de Dutch Food Week.

Snackgroenten zijn hot in Nederland. In de periode van 2017 tot en met 2021 steeg de supermarktverkoop met 50%. In 2021 nam de verkoop ten opzichte van 2020 met 7% toe. Bijna 80% van de verkoop van snackgroenten komt op naam van snacktomaten, maar ook valt steeds vaker de keuze op snackkomkommers, snackpaprika’s en snackwortels. Dit blijkt uit een analyse van GroentenFruit Huis op basis van cijfers van marktonderzoeksbureau IRI.

Lees verder onder de grafiek

Snoeptomaat favoriet onder snackgroenten

Snacktomaten zitten al jaren in de lift en ook in 2021 viel de supermarktverkoop hoger uit dan een jaar eerder (+4%). Daarmee zijn snoeptomaten nog altijd favoriet. Maar na de groei in de afgelopen jaren viel de verkoop tot en met juni in 2022 wel 4% lager uit dan in 2021. Vergeleken met diverse andere tomatensoorten zijn de verkoopcijfers voor snoeptomaten zeker niet verkeerd. Een daling van de verkoop viel enigszins te verwachten door het verdwijnen van de coronamaatregelen.

Na favoriet snoeptomaat, gaat de snackkomkommer het vaakst over de toonbank. De verkoop van snackkomkommers nam in 2021 met bijna een kwart toe. En in de eerste helft van 2022 nam de Nederlandse supermarktverkoop van snackkomkommers wederom met bijna een kwart toe vergeleken met vorig jaar. Snackworteltjes noteerden een groei van 21%, terwijl 16% meer snackpaprika’s langs de kassa gingen.

Variëren met gezonde tussendoortjes

De Nederlandse eetcultuur laat nog altijd voldoende ruimte om volop aandacht te schenken aan groente- en fruitrijke snackmomenten. Om dit te stimuleren is vorig jaar de campagne Ga voor Kleur Break geïntroduceerd. Want groenten en fruit bieden volop mogelijkheden om te variëren met kleurrijke en gezonde tussendoortjes.

Het concept werd gelanceerd tijdens de Nationale Groente- en Fruitdag 2021 waarbij een ‘eetbaar’ bushokje in Breda, veel publiciteit genereerde voor de actie. Daarna is door alle partners kleur gegeven aan het snackmoment op scholen, in zorginstellingen, in de horeca, op het werk en in de supermarkt. Door het aantal partners te laten groeien, kunnen we samen heel Nederland kleuren op 14 oktober, als de Nationale Groente- en Fruitdag 2022 wordt gehouden.

Partners gezocht voor Nationale Groente- en Fruitdag

Met het aanbieden of uitdelen van snackgroenten, kan iedereen op een laagdrempelige manier een bijdrage leveren aan de Nationale Groente- en Fruitdag. Voor de eigen medewerkers of in de directe omgeving zoals scholen, verzorgingshuizen of sportclubs. GroentenFruit Huis moedigt ook tuinbouwondernemers van harte aan om zich aan te melden als partner.

De organisatie met het origineelste idee komt in aanmerking voor een videoreportage die wordt gemaakt door Dutch Food Week tv. Dat filmpje zal worden gedeeld via de socialmediakanalen van Dutch Food Week en is natuurlijk ook voor uw eigen organisatie beschikbaar.

Thema is Ga voor kleur Break

Het thema van de Nationale Groente- en Fruitdag is: Ga voor kleur Break. Deze dag valt niet geheel toevallig in de Dutch Food Week. Net als vorig jaar zetten we groenten en fruit in het zonnetje. In 2021 kon de Nationale Groente- en Fruitdag rekenen op het enthousiasme van ruim 140 partners. Dit jaar verwachten we dat aantal zeker te overstijgen. Op die manier kun je op 14 oktober niet om groenten en fruit heen.

We laten zien wat een overvloed aan groenten en fruit Nederland te bieden heeft. Daar kunnen we met z’n allen nog veel meer van eten. Want het eten van groenten en fruit is een gezonde en duurzame keuze voor iedereen.

Share this

Wilma van den Oever
Wilma van den Oever

Communication manager GroentenFruit Huis

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin