Prijswinnend Greenco: inkopers tonen zich gretig

10-02-2017 | Laatste update op 11-10 | |
Jos van Mil runt samen met vijf anderen Greenco. De maatschap werd in 1997 opgericht. Jos van Mil en Ab van Marrewijk ontwikkelden in 2005 een kleine, zoete (pruim)tomaat: Tommies. Inmiddels is Greenco een internationale teler en verpakker van de lekkerste snackgroenten: snacktomaten, snackpaprika s en snackkomkommers. In 2011 werd Greenco door het publiek uitgeroepen tot Agrarisch Ondernemer van het Jaar.- Foto: Roel DIjkstra
Jos van Mil runt samen met vijf anderen Greenco. De maatschap werd in 1997 opgericht. Jos van Mil en Ab van Marrewijk ontwikkelden in 2005 een kleine, zoete (pruim)tomaat: Tommies. Inmiddels is Greenco een internationale teler en verpakker van de lekkerste snackgroenten: snacktomaten, snackpaprika s en snackkomkommers. In 2011 werd Greenco door het publiek uitgeroepen tot Agrarisch Ondernemer van het Jaar.- Foto: Roel DIjkstra

Telers en personeel van Greenco hebben de Tomato Inspiration Award 2017 gewonnen voor hun belangrijke bijdrage aan de tomatensector.

Greenco werd met name geroemd voor het groot maken van de kleine snackgroente. Twaalf jaar geleden startte Greenco met Tommies.

In de nachtclub van Puro Skybar in Berlijn – met adembenemend uitzicht op de binnenstad van Berlijn – nam Greenco-grondlegger Jos van Mil donderdag de prijs in ontvangst. Greenco werd gekozen uit een lijst van vijf bedrijven, waaronder het Brits/Nederlandse Thanet Earth. De verkiezing is een publieksstemming.

Waardering na lastig jaar

Volgens Van Mil kan de verkiezing het bedrijf meer bekendheid opleveren. Ook is het een mooie waardering van collega’s voor het lastige jaar 2016, waarin de Greenco-locatie in Someren werd vernietigd door reuzenhagel. Op de Fruit Logistica ervaart Van Mil veel belangstelling van retailers. Zo zou een grote Duitse supermarktketen de snacktomaat wel in al haar vestigingen willen, maar dat is niet in te vullen. Ook in Nederland is met een grote retailer overeen gekomen een aantal vernieuwingen in het assortiment door te voeren.

Ontwikkeling in Nederland

Van Mil ziet dat in Nederland de supermarkten naar elkaar kijken en vooral Albert Heijn dit jaar veel doorontwikkeld in het AGF-assortiment. “Anderen kunnen daarmee niet achterblijven”, aldus Van Mil.

Verheul
Jeroen Verheul redacteur
Meer over


Beheer