Doorgaan naar artikel

Prijs diesel hoog, AdBlue goedkoper

De meeste loonwerkers passen door de hoge dieselprijzen noodgedwongen een brandstoftoeslag toe. Prijs diesel ligt ruim €0,40 hoger dan vorig jaar en zelfs twee keer zo duur in vergelijking met het najaar van 2020. - Foto: Mark Pasveer

De meeste loonwerkers passen door de hoge dieselprijzen noodgedwongen een brandstoftoeslag toe. Prijs diesel ligt ruim €0,40 hoger dan vorig jaar en zelfs twee keer zo duur in vergelijking met het najaar van 2020. - Foto: Mark Pasveer

Nederland is minder afhankelijk van Russische olie geworden, maar dat heeft een nadeel. Uit ‘andere’ olie wordt veel minder efficiënt diesel gehaald. Prijs diesel ligt daarom op een hoog niveau.

Prijs voor diesel trok tot de tweede helft van oktober flink aan. Tussen week 38 en week 42 kwam er maar liefst € 0,20 bij de prijs op. Deze week werd er echter een kleine pas op de plaats gemaakt. Diesel noteert nu € 1,60 per liter (bij levering van 4.000 liter).

Het prijsverschil met vorig najaar blijft niettemin groot. Toen noteerde diesel € 1,19 per liter. Oktober 2020 lijkt helemaal een lichtjaar geleden; diesel kostte toen € 0,83 per liter. Dat blijkt uit cijfers van inkoopcollectief Farmers4all.

Lees verder onder de grafiek

De dieselprijs ging in oktober fors omhoog, maar vorige week werd er een pas op de plaats gemaakt. Diesel noteert nu € 1,60 per liter. Vorig jaar lag de dieselprijs € 0,41 lager. In 2020 werd zelfs ‘maar’ € 0,83 per liter betaald.

Brandstoftoeslag door hoge prijs diesel

De dure diesel raakt zowel de loonwerker als de boer. Volgens brancheorganisatie Cumela past het merendeel van haar leden sinds dit voorjaar al een brandstoftoeslag toe. Veehouders en akkerbouwers hebben daar deze oogstperiode het meeste last van. Toch zijn er wel verschillen.

Melkveehouders hadden het relatieve voordeel dat de maisoogst dit jaar vroeg was en de mais droog binnen kwam. Daardoor lag het dieselverbruik duidelijk lager. Pas later – tijdens de oogsten van akkerbouwgewassen – regende het wekenlang hard en ging er meer diesel door.

Olie- en dieselprijs minder synchroon

De oliemarkt lijkt ondertussen in iets rustiger vaarwater terecht te zijn gekomen. Begin oktober ging de olieprijs nog wel omhoog nadat oliekartel Opec samen met partners als Rusland bekend maakte dat het de olieproductie zou gaan verlagen. De prijs van een vat ruwe Brent-olie steeg toen in korte tijd van $ 88 tot $ 98. Doordat de verlaging echter kleiner bleek dan effectief aangekondigd werd, stabiliseerden de prijzen ook weer snel. Op dit moment ligt de olieprijs zelfs alweer iets lager. Een vat ruwe Brent-olie noteert nu $ 95 (bron: oil-price.net).

Lees verder onder de grafiek

De olieprijs ligt nu iets hoger dan begin oktober, maar lager dan in het voorjaar en in de zomer.

Koers olie versus diesel

De koers van de olieprijs loopt zo niet helemaal synchroon met die van de dieselprijs. Dat is niet helemaal onverwacht. Nederland en Europa zijn in het afgelopen jaar namelijk minder afhankelijk geworden van ruwe olie uit Rusland. Waar dit voorheen een derde van het totaal was, is dit nu nog maar 15%. Die verminderde afhankelijkheid heeft wel een nadeel. Raffinaderijen ‘peuren’ substantieel minder diesel uit ruwe olie die steeds vaker uit landen als Brazilië, Saoedi-Arabië en de Verenigde Staten komt.

Russische ruwe olie is namelijk veel efficiënter te bewerken. Het gevolg is dat er simpelweg minder diesel beschikbaar is. Er is zelfs krapte en dat stuwt de prijzen. De stabiele olieprijs ten spijt. De hoge dieselprijzen zorgen er bovendien voor dat inkopende partijen hun voorraden zo laag mogelijk houden om prijsrisico’s zoveel mogelijk te beperken. Dat maakt de distributieketen bovendien krapper én kwetsbaarder. De dieselprijs kan in zo’n markt toch weer gaan stijgen.

Boycot Russische olie per 5 december

Een extra zorg is de aanstaande EU-boycot van alle Russische ruwe olie per 5 december. Nog eens twee maanden later geldt dat ook voor gereed product zoals diesel. De precieze gevolgen ervan zijn nog lastig in te schatten, maar EU-lidstaten zijn nu al bezig om olievoorraden op peil te houden.

Een klein voordeel is dat de zwakke euro afgelopen maand iets sterker is geworden ten opzichte van de dollar. € 1 was eind september $ 0,96 waard en diezelfde euro staat nu gelijk aan $ 1,01. Olie-import is zodoende voor Europa iets minder duur geworden.

Prognose: diesel duurder

Lees meer over het thema energie via GFactueel.nl/energie

Delen

Image
Theo Brummelaar

freelance redacteur

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin