Doorgaan naar artikel

Populaire MMBS is (veel) duurder dan je denkt

Een ongeval onlangs in de Gelderse Achterhoek zorgde voor veel onrust. Hoe zit het ook alweer met die MMBS-auto’s?

Midden in de nacht verloor vorige maand een minderjarige bestuurder de macht over het stuur van zijn bestelauto. Dat bleek een MMBS, een Motorrijtuig Met Beperkte Snelheid. Die kunnen, afhankelijk van de categorie, niet harder dan 25 of 45 kilometer per uur.

Onder jongeren zijn ze razend populair, want veel regels die voor een gewone personenauto gelden, gelden voor zo’n MBBS niet. Hij hoeft bijvoorbeeld geen kenteken te hebben, je betaalt dus geen wegenbelasting. Een APK is ook niet verplicht en je mag er op je 16e al mee de weg op, hoe cool is dat? Maar er kleven grote risico’s aan MMBS-en en de lage kosten blijken zo laag niet te zijn.

  • Elke auto is om te bouwen tot MMBS-voertuig.
  • Bestuurders van zo’n voertuig moeten minimaal een T-rijbewijs hebben.
  • Voor een MMBS geldt geen kentekenplicht en ook geen APK-plicht.
  • Verzekeren is wel verplicht.
  • Er is een aparte MBBS-verzekering nodig, onderbrengen bij je huidige WA-autoverzekering volstaat niet.
  • Check de voorwaarden: moet de polis op naam van de bestuurder staan of op naam van de eigenaar?
  • Vraag je af of je de kosten ervoor over hebt. Een MMBS-verzekeringen is 15 tot 20 keer duurder dan een brommerverzekering.

Ombouwen, registreren, rijden

Elke auto kan een MMBS worden. Het is, kort gezegd, een kwestie van om laten bouwen, snelheidsbegrenzer erop, laten keuren bij de RDW en hop, rijden maar. Wat in de praktijk nogal eens gebeurt, is dat handige sleutelaars vervolgens de geregistreerde MBBS stiekem weer omknutselen naar een auto met een normale snelheid. Het hoeft geen betoog dat als zo’n auto bij een ongeval betrokken raakt, de eigenaar flink de sjaak is.

Ooit is de MMBS-categorie ingevoerd, zodat landbouwverkeer de openbare weg op kon, maar door de jaren heen zijn er ook andere voertuigen onder deze categorie gaan vallen. Denk aan rijdende winkelwagens, wegwalsen en unimogs. Het zijn officieel bedrijfsmiddelen, maar het is toegestaan om er na het ombouwen ook privé mee te rijden. “Dat mag gewoon, geen probleem”, legt een adviseur van verzekeringsmaatschappij De Vereende uit. Ook verzekeraar Toeras geeft aan dat dit gewoon mag.

Levendige handel

Er is dan ook een levendige handel in. Op Marktplaats staat van alles, van omgebouwde caddy’s en transportbusjes tot pick-ups, landrovers en Nissan Patrols, en met al deze voertuigen kun je als 16-jarige de weg op, naar school, stage of naar vrienden. Voorwaarde is wel dat de bestuurder in bezit is van een T-rijbewijs én dat het voertuig verzekerd is, want dat is verplicht. Het gaat om een zogeheten WAM-verzekering volgens de Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen.

Lees verder onder de foto

Elke auto is om te bouwen tot MBBS. Jongeren mogen er op hun 16e al de weg mee op. Een goede verzekering is een must, voor als het misgaat. - Foto: ANP

Elke auto is om te bouwen tot MBBS. Jongeren mogen er op hun 16e al de weg mee op. Een goede verzekering is een must, voor als het misgaat. – Foto: ANP

Verwarrende polissen

En daar ontstaat de verwarring. De jongere die nog geen 18 is, kan niet bij elke verzekeraar zelf een verzekering afsluiten; soms moet het via de ouders. De Vereende geeft bijvoorbeeld aan dat dit bij hen het geval is. Marnix Bokhorst van Bokhorst Verzekeringen laat weten dat het bij hem weer net iets anders werkt. Per mail geeft hij aan dat “als de ouder of voogd de aanvrager is van de verzekering, wij op verzoek de verzekering op naam van de zoon of dochter zetten indien deze de regelmatige bestuurder is van het motorvoertuig.” Iemand is een regelmatige bestuurder als hij degene is die het meest met de auto rijdt. “Vaak is dit ook de eigenaar, maar dat hoeft niet. Als voorbeeld kan de ouder eigenaar zijn van de MMBS, maar de zoon de regelmatige bestuurder.”

Nog weer anders zijn de voorwaarden bij verzekeraar Toeras. Directeur Eric Govaerts benadrukt dat de MMBS-verzekeringspolis bij hem echt op naam van de bestuurder moet staan, ook als die pas 16 jaar is. “Je hebt echt een groot probleem als je met je MMBS betrokken raakt bij een ongeval, terwijl het voertuig niet op jouw naam staat en op jouw naam verzekerd is. Want dan is de schade niet gedekt. De gevolgen kunnen dan flink in de papieren lopen.”

Het is dus zaak dit te checken. En er moet nog iets anders onder het vergrootglas: ouders denken vaak dat als het voertuig op hun naam staat, het ook automatisch ondergebracht is bij hun eigen WA-autoverzekering. Dat is echter niet zo; er is echt een aparte MMBS-polis nodig.

Verzekering erg duur

Die aparte polis loopt vervolgens flink in de papieren. Er zijn namelijk maar weinig verzekeraars die het risico van een MMBS aandurven en ze vragen premies van rond de € 150 tot € 200 per maand, exclusief 21% assurantiebelasting. Ter vergelijking: een brommer verzekeren kost een fractie, bij veel maatschappijen heb je al een basis WA-dekking voor nog geen tientje per maand.

Overigens is er grote kans dat de mogelijkheid een auto om te bouwen naar een MMBS van tafel gaat. Er ligt momenteel een wetsvoorstel bij de Tweede Kamer om deze categorie te vervangen door de MM ofwel Mobiele Machines. Deze categorie moet wel APK gekeurd worden en eigenaren moeten wegenbelasting betalen. Voor jongeren die dit nu juist willen omzeilen, is het dan uit met de pret.

Share this

Afbeelding
Margreet Welink

redacteur boerenleven

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin