Doorgaan naar artikel

Personalised food voor zwangere geen peulenschil

Personalised food kan mensen gezonder laten eten. Maar alleen advies op maat blijkt niet genoeg.

Dat kan worden opgemaakt uit het project 9 Maanden Menu van Stichting Innovatie Glastuinbouw Nederland en Ekomenu. In het eindrapport van het project is onder meer onderzocht waarom een zeer gemotiveerde groep zwangere vrouwen toch níét aan de aanbevolen hoeveelheid groente en fruit weet te komen.

Verloskundige Linda Rentes geeft voedingsadvies op de Negenmaandenbeurs in de RAI in Amsterdam. - Foto: Maaike van Haaster

Verloskundige Linda Rentes geeft voedingsadvies op de Negenmaandenbeurs in de RAI in Amsterdam. – Foto: Maaike van Haaster

De opgegeven redenen voor het niet halen van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid groente en fruit klinken bekend: ‘te druk’, ‘vermoeidheid’, ‘gebrek aan inspiratie’ en ‘ik vind het niet lekker’. Maar wat ook meetelt is de enorme hoeveelheid informatie over gezond eten, die aanstaande ouders kunnen vinden op internet. Informatie die vaak tegenstrijdig is. 70% van de vrouwen geeft aan onzeker te zijn over voeding tijdens de zwangerschap.

Helft onderzoeksgroep haalt aanbevolen hoeveelheid wel

Overigens geeft de helft van de zwangere vrouwen in de onderzoeksgroep aan de aanbevolen hoeveelheid bewust wel te halen. Dat aantal is een stuk hoger dan het landelijk gemiddelde, zoals het RIVM dat bijhoudt. Of het hier gaat om de door het RIVM steevast geconstateerde overschatting van eigen groente- en fruitconsumptie, of dat deze groep daadwerkelijk méér groente en fruit eet dan niet zwangeren is door SIGN en Ekomenu niet onderzocht.

Via verloskundige communiceren

De onzekerheid over voedsel bestrijden door het raadplegen van verloskundigen als deskundige autoriteit, overigens maar door 20% van de ondervraagden gedaan, werkt ook niet altijd mee aan helderheid over wat wel en niet te eten. De expertise van verloskundigen op het gebied van zwangerschap is namelijk niet altijd even klakkeloos door te trekken naar deskundigheid op het terrein van voedsel en dieet. Ook blijken ze geen hoge prioriteit te geven aan advies op dit vlak.

Betere vindbaarheid en aanbod

Manieren om toch tot de doelgroep door te dringen en hun aandacht en motivatie vast te houden, zijn een betere vindbaarheid op veelgebruikte social media én regelmatige direct mail naar belangstellende zwangere stellen. Overigens wordt de website van het 9 Maanden Menu Platform het vaakst gevonden direct via een zoekopdracht op Google.

Natuurlijk is het van vitaal belang een goed uitgebalanceerde maaltijdbox in aanbod te hebben. Dat is de 9 Maanden Menu Maaltijdbox, waar de aanstaande moeder via een abonnement altijd onderuit kan, maar natuurlijk niet onderuit wíl omdat het lekker én gezond is. De bekendheid van deze box is volgens de initiatiefnemers na bijna 2 jaar promotie naar op peil.

Het groenteplein op de 9 Maanden Beurs in de RAI in Amsterdam. - foto: Lelyfashion Photography

Het groenteplein op de 9 Maanden Beurs in de RAI in Amsterdam. – foto: Lelyfashion Photography

Nog niet rendabel

Projectleider SIGN concludeert dat met een kleine startsubsidie is er binnen een jaar een platform is gebouwd dat aan de doelstelling van het project voldoet. Er is een aanbod ontwikkeld van maaltijdboxen, een platform met een groot aantal recepten en er zijn nog extra initiatieven opgestart waaronder de fruitbox en een restaurant aanbod in samenwerking met Van der Valk. Voor het draaiend houden van een rendabele bedrijfsactiviteit moeten echter nog meer stappen worden gezet.

Bekijk meer

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin