De klad zat er een beetje in. Vooraf telden statistici nog maar 150 reclame-acties in plaats van 250 de laatste keer dat we voetbalden op een groot toernooi. Nu juichen we weer, al dan niet in zo’n uitverkocht juichpak.
Maar we relativeren ook alweer. In de achtste finales gaan we er alsnog uit tegen Brazilië of Mexico. Zelfs bij de Jumbo, die deze keer dé hit hebben met dat pak van Roy Donders en dat liedje van René Froger dat maar niet uit mijn hoofd wil, is het toch eigenlijk maar een ongezellige boel. Want dat pak én de juichpet zijn dus uitverkocht. En het winkelend publiek is bepaald balorig te noemen: de ‘volgende klant’–gevalletjes (die dingetjes je op de loopband tussen jouw boodschappen en die van de vorige en de volgende klant moet leggen, waarop momenteel Roy Donders liggend in zijn oranje pak staat afgebeeld) zijn op één na allemaal gemolesteerd: het hoofd van de ‘stylist van het zuiden’ is er bruut afgescheurd.