Groenten & Fruit Actueel
||
Premium

Lupine: hoe ga je van pionieren naar commercialiseren?

lupine

De lupine komt al mooi op begin april. Foto: Henk Riswick

Het enthousiasme voor lupine groeit: boeren hebben oren naar de teelt, de voedingsmiddelenindustrie is minder huiverig, maar het stokt. De afzet van de lupineboon loopt nog stroef, ondanks de mooie kwaliteiten van het gewas. Lekker Lupine zet zich als bedrijf in voor het vergroten van de teelt en afzet van lupine. Dat lukt, want biologische supermarkt Ekoplaza zet zich in om lupine aan de man te krijgen.

Het is niet de eerste keer dat Steven IJzerman op het biologisch-dynamische boerenbedrijf is van lupineteler André Jurrius. IJzerman is kwaliteitsmanager bij Udea, de inkooporganisatie achter Ekoplaza. De twee hebben nauw contact over de gewassen die Jurrius teelt en die Udea van hem afneemt. Een van die gewassen is lupine.

Mis geen enkel topverhaal van Groenten & Fruit

Dit Premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees.

Lees alle premium artikelen met eindeloze toegang

Speel beter in op jouw markt met actuele prijzen

Loop voorop in de sector met diepgaande inzichten

Beleef journalistiek van topniveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Jeroen Verheul

Jeroen Verheul

Ton van der Scheer

Ton van der Scheer

Stan Verstegen

Stan Verstegen

Peter Visser

Peter Visser

Abonneer vanaf €20 per maand

Wekelijks up-to-date

Twee keer per week gratis het laatste tuinbouwnieuws en inzichten in je inbox.

Sluit je aan bij meer dan 9.000 andere nieuwsbrieflezers