‘Kom uit de Kas’ serieuze campagne met knipoog

22-09 | |
Informatie met een knipoog, in 3 minuten beter op de hoogte. - Beeld: Kom uit de Kas, FVO
Informatie met een knipoog, in 3 minuten beter op de hoogte. - Beeld: Kom uit de Kas, FVO

Publicist en filmmaker Hidde Boersma legt in eenvoudige taal en met een knipoog uit waarom de glastuinbouw níét die energieslurper is, die het grote gasverbruik kan doen vermoeden.

​Boersma doet dat onder het motto ‘Kom uit de Kas’. Deze campagne van de Federatie Vruchtgroente Organisaties vraagt dit najaar aandacht voor zes grote thema’s die raken aan de glastuinbouw. En in alle zes vertelt de eco-modernistische moleculair bioloog Boersma hoe je óók naar de tuinbouw kunt kijken, anders dan waar het in algemene media vaak op uitdraait.

Het eerste filmpje gaat dus over de klimaatvriendelijkheid van het energiegebruik van de kassen. Ja, er gaat een hoop gas doorheen, maar dat levert én warmte én elektriciteit én in de kas bruikbare CO2 op. En alsof dat driedubbele rendement al niet gunstig genoeg zou moeten meewegen in de carbon footprint van de Nederlandse kassen, komt Boersma ook nog eens op de proppen met de carbon opportunity cost.

Landgebruik als deel van carbon footprint

De carbon opportunity cost? “Dat komt erop neer dat landgebruik ook mee moet tellen bij het berekenen van die footprint. Hoeveel minder land je nodig hebt voor het telen van een kilo tomaten, hoe beter.” En Wageningen UR neemt dat volgens Boersma ook zeker mee bij het komen tot een nieuwe Europese standaard voor het berekenen van de carbon footprint.

De andere vijf thema’s die Boersma heeft aangepakt en in drie minuten hebben samengebald zijn biodiversiteit, arbeid, verpakkingen, gezondheid en ‘techniek die verwondert’. Overigens maakt hij met zijn productiebedrijf Sugar Rush Film ook langere documentaires, die ernstiger van toon zijn, zoals de begin oktober uitkomende film The future of food. Ook daarin veel aandacht voor de efficiënte manier waarop moderne agrarische bedrijven zoals Hoogweg in Luttelgeest voedselproductie vorm geven.

Filmpjes inzetten op sociale media

Ook de bedoeling van de campagne Kom uit de Kas is uiteindelijk heel serieus. Het gaat erom dat de hele sector de filmpjes vrijelijk in mag zetten in de discussies op sociale media, als er weer eens een feitelijk niet helemaal terechte aanval op tuinders en boeren wordt gelanceerd door deze of gene politicus of opiniemaker. Boersma laat er overigens geen twijfel over bestaan dat hij zelf ook een opiniemaker is. “Ik ben van de wetenschap de journalistiek in gegaan. Maar ik noem mezelf nu liefst ‘publicist’. Daar zit al iets activistisch in. Ik draag een boodschap uit, kijk bijvoorbeeld maar eens op replanet.org.”

Hidde Boersma:
Hidde Boersma: "Om planten sneller te laten groeien is de CO2-concentratie in kassen twee keer zo hoog als buiten. - Beeld: Kom uit de Kas ,FVO

Boodschap voor buiten eigen bubbel

De speelse boodschap van de filmpjes voor FVO is de boodschap van de glastuinbouw, maar ook die van Boersma. “Het zijn mijn eigen woorden”, benadrukt hij. Een boodschap bedoeld voor een zo breed mogelijk publiek. De eerste is nu dus online gezet en voorlopig vermoedelijk vooral in tuinbouwkringen gedeeld. “Maar het is aan alle tuinders en iedereen die de sector een warm hart toedraagt om ze verder te verspreiden.” Liefst buiten hun eigen sociale bubbel. Want viral gaan onder je eigen volgers, daar schiet een sector weinig mee op. Vandaar ook het motto ‘Kom uit de Kas’.

van der Scheer
Ton van der Scheer Redacteur
Meer over

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.



Beheer