‘Knakworsten of komkommer’

01-02-2019 | |
van Rijswick
Cindy van Rijswick analist groente en fruit bij Rabobank Research Food&Agribusiness
Foto: Joris Telders
Foto: Joris Telders

Het einde van de trend om gemakkelijk en lekker groenten en fruit te eten is nog lang niet in zicht.

Ik schrijf deze column bij uitzondering een keer vanuit huis, op een woensdagmiddag. Thuis zijn op woensdagmiddag betekent samen lunchen met mijn jongste zoon die nog op de basisschool zit. Normaal is mijn man op woensdagmiddag thuis en worden er áltijd knakworsten gegeten is mij gisteren verteld. Ik wil geen spelbreker zijn en warm een blik knakworsten op als zoonlief thuiskomt.

Radicaal anders eten

Terwijl mijn zoon het hele blik knakworsten (11 stuks) naar binnen werkt met 2 witte bolletjes en grote klodders curry, gaan mijn gedachten uit naar het ‘EAT-Lancet’-rapport. Dit onderzoek, opgesteld door een grote groep gerenommeerde wetenschappers werd deze week veelvuldig besproken in de landelijke dagbladen en vak-nieuwsbrieven. De conclusie van het rapport is dat we radicaal anders moeten gaan eten als we onze aardbol en onszelf gezond willen houden. Dat betekent een dieet met niet of nauwelijks rood vlees, een beetje kip, vis en zuivel, heel weinig suiker en vooral veel groenten, fruit, noten en volkoren granen. Dus geen knakworsten, wel komkommer.

Goed voorbeeld doet niet altijd volgen

Ik gun mijn kinderen graag hun knakworst- en frikadelmomentjes en probeer mijn liefde voor groenten en fruit op een subtiele manier aan ze over te brengen. Maar goed voorbeeld doet niet altijd volgen. Daarom gaan er steeds meer stemmen op om mensen te dwingen hun eetpatroon aan te passen, bijvoorbeeld door frisdrank duurder te maken of snackbars naast scholen te verbieden.

Gezonde producten verkopen zichzelf als ze lekker zijn, gemakkelijk gegeten en/of bereid kunnen worden en aantrekkelijk gepresenteerd worden

Ik twijfel of deze aanpak werkt. Volgens mij verkopen gezonde producten zichzelf als ze lekker zijn, gemakkelijk gegeten en/of bereid kunnen worden en aantrekkelijk gepresenteerd worden.

Inspelen op behoefte

En dat begrijpen de AGF-sector, horeca en retail steeds beter. 10 jaar geleden gingen er nog grote aantallen kroketten doorheen in ons personeelsrestaurant, nu zie ik veel collega’s een salade eten. Terwijl het saladeaanbod daar sterk is verbeterd, zijn de kroketten gewoon de kroketten gebleven. Nederlandse supermarkten zagen de verkoop van gemaksproducten op de AGF-afdeling ook weer toenemen in 2018. Zo verdubbelde de verkoop van verspakketten ten opzichte van 2017 tot ruim € 38 miljoen. De markt voor voorbewerkte verse groenten groeide met 8% en die van vers-gesneden fruit nam zelfs met een kwart toe (volgens GFK-cijfers).

Verandering in ons eetgedrag

Het einde van de trend om gemakkelijk en lekker groenten en fruit te eten is nog lang niet in zicht. Rapporten als dat van The Lancet zullen maar een klein beetje bijdragen aan de verandering in ons eetgedrag. Uw bijdrage is veel belangrijker! Hoe? Door teelt van smaakvolle rassen, het leveren van goede producten, services en ideeën, het lanceren van nieuwe producten en vooral ook door enthousiasme uit te stralen over uw werk in de groente- en fruitsector.



Beheer