Doorgaan naar artikel

Jonge gemaksgeneratie wil vlug, vers en voordelig

Eten met Michelinster in De Kas in Amsterdam. Restaurants kochten in 2022 alweer meer groenten dan in 2019. - Foto: ANP premium

Eten met Michelinster in De Kas in Amsterdam. Restaurants kochten in 2022 alweer meer groenten dan in 2019. - Foto: ANP

Consumenten hebben in 2022 de weg naar horeca en catering weer gevonden. Na de coronajaren is sprake van een grote inhaalslag, ook op het gebied van groenten en fruit. Dat vertelde Loes Smits van databureau Foodstep tijdens het onlangs gehouden GroentenFruit Huis-congres.

Volgens Food Service Instituut Nederland (FSIN) staat Nederland aan de vooravond van een groene inhaalslag. De overheid neemt hierin het voortouw, het bedrijfsleven volgt. Hoewel de bezorgdheid van de burger over het klimaat toeneemt, is duurzaamheid niet altijd genoeg om consumenten over de streep te trekken.

Het is voor bedrijven belangrijk om waarde toe te voegen aan hun duurzame propositie. Volgens FSIN zijn er 7 manier om waarde te creëren voor je klant:

  1. genieten

  2. mentaal gemak

  3. gastvrij

  4. gezond

  5. goedkoop

  6. geweten

  7. een goed verhaal

Duurzaam eten moet vooral ook lekker blijven en mag zeker niet ten koste gaan van smaak. Mentaal gemak voldoet in de behoefte om het voor de consument gemakkelijker te maken om een duurzame keuze te maken. Met betrekking tot gezond wordt de suggestie gedaan om te laten zien dat duurzame voeding ook gezonder is. Eerlijk en transparant zijn over duurzaamheid hoort bij een goed verhaal.

Betaalbare beleving in horeca

De totale foodomzet in Nederland in 2022 bedroeg € 66.271 miljoen en groeide met 14% ten opzichte van 2021. Het aandeel van de retail hierin bedraagt 71% (€ 47.257 miljoen) en foodservice 29% (€ 19.014 miljoen). Binnen het segment foodservice heeft horeca een aandeel van 75%. De overige 25% is voor catering en ‘On the go’.

Na corona vormt de concurrentie met de foodretail de grootste uitdaging voor de klassieke horeca. Op korte termijn is de consument bereid om buitenshuis extra geld te besteden, maar de verwachting is dat de hoge horecaprijzen de sector op de lange termijn kunnen verzwakken. Wil de horeca ook in de toekomst overeind blijven, moet deze zich richten op betaalbare beleving en gemak.

Vlugger, verser en voordeliger voor gemaksgeneratie

Loes Smits van databureau voor de foodservice Foodstep spreekt de verwachting uit dat de maaltijd- en boodschappenbezorging de komende jaren flink stijgt. Ging het in 2021 om een aandeel van 12% in de totale foodomzet in Nederland, in 2030 bedraagt het naar verwachting 17%. Het moet vlugger, verser, voordeliger en vollediger.

Dit alles onder aanvoering van een opkomende gemaksgeneratie. In 2030 valt de helft van de volwassenen onder de zogenaamde gemaksgeneratie, ofwel Generatie Z en Millennials. Deze generaties geven een groter deel van hun inkomen uit aan eten en buiten de deur eten dan oudere generaties. Dit zorgt in de komende tien jaar voor een boost van de foodmarkt en in het bijzonder de foodservicemarkt.

Supermarkten in foodservice

De foodservice kent vier dominante trends:

1. ‘Retailisering’: De horeca ‘retailiseert’ op twee manieren. Enerzijds neemt het aantal horecaformules met retailkenmerken toe. Daarnaast gaan met name supermarkten zich intensiever bemoeien met foodservice.

2. Ontvlezing: Er is veel aandacht voor een plantaardig consumptiepatroon. Binnen de foodservice is er veel aandacht voor vegetarische en veganistische gerechten en producten. De verwachting is dat dit nog verder zal toenemen.

3. Verduurzaming: In het kader van verduurzaming zijn zero waste en energiebesparing in de keuken centrale thema’s in de hele foodservice. Tegenstrijdigheid is dat de enorme groei van maaltijdbezorging veel verpakkingsafval oplevert. Europees beleid zal leiden tot meer regelgeving op dit en ander gebied.

4. Niches & polarisering: De samenleving polariseert en de horeca polariseert mee. De tweedeling vlees-vegan illustreert dit het beste.

Smits eindigde haar presentatie met het poneren van de stelling: ‘Plantaardig wordt de basis, dierlijk een plus, circulair de manier en gezond de standaard’. Verre toekomstmuziek, meenden de meeste GroentenFruit Huis-leden.

Medeauteur: Wilma van den Oever

Bekijk meer

Delen

Wilco van den Berg
Wilco van den Berg

marktanalist GroentenFruit Huis

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin