Groenten & Fruit Actueel
||

Herinvoer van rode diesel voor de landbouw definitief van de baan

Het demissionaire kabinet van PVV en BBB zet op Prinsjesdag definitief een streep door de lang gekoesterde wens van BBB.
De beloofde accijnsverlaging op diesel voor de landbouw gaat niet door. Foto: Peter Roek

De beloofde accijnsverlaging op diesel voor de landbouw gaat niet door. Foto: Peter Roek

De herinvoer van rode diesel voor de landbouw is geschrapt uit de miljoenennota voor Prinsjesdag. Dat bevestigen Haagse bronnen na berichtgeving van De Telegraaf.

Het demissionaire kabinet van PVV en BBB zet op Prinsjesdag definitief een streep door de lang gekoesterde wens van BBB. Bij de presentatie van het regeerprogramma van het kabinet-Schoof had BBB nog met trots aangekondigd dat de rode diesel terug zou komen. “We houden nadrukkelijk oog voor de fiscale positie van boeren en vissers en verlagen de brandstofkosten voor agrarisch ondernemers”, staat in het regeerprogramma. Die plannen gaan nu mede door de val van het kabinet en een tekort op de begroting niet meer door. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat er veel bezwaren kleven aan de herinvoering van rode diesel.

Te fraudegevoelig

Rode diesel is gangbare diesel met een kleurstof erin, om aan te geven dat de brandstof alleen gebruikt mag worden voor agrarische doeleinden. De brandstof werd jaren gebruikt en was een vorm van belastingvoordeel aan de agrarische sector. Bij afschaffing van de regeling in 2013 was het accijnsverschil € 0,17 per liter.

Eerdere pogingen om de brandstof met een lager accijns weer in te voeren, bijvoorbeeld toen de brandstofprijzen door geopolitieke onrust extreem hoog waren in 2022, werden door het toenmalige kabinet afgewimpeld. De regeling zou te fraudegevoelig zijn, omdat ook andere voertuigen met de goedkopere brandstof getankt kunnen worden.

‘Ongeschikt instrument’

Het kabinet-Schoof wilde daar op initiatief van BBB verandering in brengen. Het kabinet liet hierop onderzoek uitvoeren door Ecorys. Het onderzoeksbureau concludeerde echter dat herinvoer van rode diesel ongeschikt is als beleidsinstrument, omdat het moeilijk uitvoerbaar is en het frauderisico groot is. Zo zouden bij loonwerkers trekkers voor agrarisch gebruik wel met rode diesel getankt mogen worden, maar trekkers die gebruikt worden voor grondverzet bij de bouw niet.

Een subsidieregeling zou een beter alternatief zijn om boeren te ondersteunen, concludeerde Ecorys. Een besluit hierover maakte verantwoordelijk staatssecretaris van fiscaliteit, Tjibbe van Oostenbruggen, dit voorjaar nog niet.

Budget mogelijk naar accijnskorting benzine

Het budget dat vrijkomt met het schrappen van de rode diesel, jaarlijks €140 miljoen, wordt zeer waarschijnlijk ingezet om de verlening van de accijnskorting op benzine deels te betalen. Hiermee wil het kabinet dat iedereen een jaar langer gebruik kan maken van de accijnsverlaging op brandstof vanwege de sterk gestegen prijzen, in plaats van dat alleen de boer gecompenseerd wordt.

Helemaal zeker is dit niet. Deze week opperde NSC-Kamerlid Bram Kouwenhoven om het budget in te zetten voor wonen, door de overdrachtsbelasting te verlagen. Hij diende hier een amendement voor in, waarop financiënminister Eelco Heinen reageerde dat de Kamer eerst Prinsjesdag moet afwachten, omdat dan mogelijk zal blijken dat het budget dat voor rode diesel gereserveerd was, er niet meer zou zijn.

Wekelijks up-to-date

Twee keer per week gratis het laatste tuinbouwnieuws en inzichten in je inbox.

Sluit je aan bij meer dan 9.000 andere nieuwsbrieflezers