Doorgaan naar artikel

Groenteketen zelf twijfelt waar btw-verlaging belandt

btw-verlaging premium

Foto: Albert Heijn, Yasmin Hargreaves

Onderzoekers twijfelen door een peiling van bedrijven of de btw-verlaging voor groente en fruit wordt doorgegeven aan consumenten.

Het bedrijfsleven zelf is niet zeker dat een belastingverlaging vooral bij de consument terecht komt, blijkt uit een bedrijvenenquête. SEO Economisch Onderzoek deed de peiling voor het brede onderzoek naar effecten van een btw-verlaging op groenten en fruit. Dat onderzoek kwam er in opdracht van het kabinet.

De eindconclusie van dat onderzoek is dat veel praktische en juridische bezwaren kleven aan invoering van zo’n nultarief. Zo neemt de administratieve lastendruk van Belastingdienst en bedrijven toe. Er worden rechtszaken verwacht over de btw-tarieven voor producten die net buiten de afbakening vallen. Deze twijfels waren al bekend, maar worden nu bevestigd.

Twijfels bij economische theorie groente

Een extra twijfel is echter de doorberekening van de belastingverlaging. Het bedrijfsleven lijkt zelf niet erg overtuigd dat het btw-voordeel wordt doorgeven aan de klant, stelt SEO. Van Nederlandse bedrijven denkt 40 tot 45 procent dat de prijzen daadwerkelijk verlaagd worden in hun ‘schakel van de keten’, schrijven onderzoekers. De bedrijven in de enquête zijn voornamelijk actief in retail en als producent, 28 procent is actief in handel of detailhandel. Omdat gevraagd is naar prijseffecten in hun ketenschakel zijn de uitkomsten mogelijk niet eenduidig.

Een algemene teneur is er wel. De meeste bedrijven verwachten bij een nultarief voor groente en fruit in de winkel dat de producentenprijs niet zal dalen, maar wel de consumentenprijs. Een deel van de bedrijven denkt dan dat de producentenprijs zelfs kan stijgen door meer vraag. Een meerderheid verwacht daardoor een omzetstijging. Dat zou mogelijk ook de winkelprijs weer verhogen.

Consumptiegroei 4 procent onzeker

Het onderzoek concludeert uit de bedrijvenenquête dat niet zeker is welk deel van de belastingverlaging wordt doorberekend aan consumenten. In de meest optimale theoretische situatie wordt 90 procent doorberekend. Dat is gebaseerd op buitenlandse studies. Op basis van een andere economische theorie is dan te voorspellen hoeveel extra aankopen dat oplevert (prijselasticiteit). In dat meest positieve theoretische scenario komt een nultarief voor btw (nu 9 procent) uit op een consumptiegroei van 4 procent, maar SEO concludeert dat dit weleens lager kan zijn op basis van wat het bedrijfsleven verwacht.

Delen

Jeroen Verheul
Jeroen Verheul

redacteur

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin