Groente- en fruitsector worstelt in markt kinderreclame

20-06 | |
Nederlands profvoetballer Matthijs de Ligt figureert in kinderreclame rondom AH-voetbalplaatjes. Foto: Albert Heijn
Nederlands profvoetballer Matthijs de Ligt figureert in kinderreclame rondom AH-voetbalplaatjes. Foto: Albert Heijn

Kinderreclame kent steeds meer regels, ook voor AGF. Vloggers hebben veel invloed, maar niet rond AGF.

Dat blijkt uit de jaarlijkse monitoring Kindermarketing voor Voedingsproducten. Er staan weinig groente- en fruitcampagnes van omvang in de inventarisatie over 2021. De campagne van Aldi met Disney-figuren op bekers snoeptomaten is aan strenge regels gebonden en kan alleen met toestemming van Voedingscentrum en de organisatie Jongeren op Gezond Gewicht. Het gebruik van stripfiguren of kinderhelden op verpakkingen is daardoor ver terug gedrongen.

Geen reclame meer op tv

De markt voor kinderreclames wordt steeds meer gereguleerd in traditionele reclamekanalen. Rondom kinderprogramma’s wordt op de publieke tv-zenders geen voedingsreclame meer uitgezonden. Ook McDonald’s koopt geen reclame meer in voor Happymeals, zo valt het onderzoekers op.

Voetbalplaatjes

Supermarkten liggen ook altijd onder een vergrootglas in deze monitoring. Grote kindercampagnes rondom groenten en fruit waren er zeer beperkt. AH deed in 2021 met voetbalplaatjes wel aan promotie van groenten en fruit, omdat bij dit assortiment (en zuivel) punten gespaard werden. De onderzoekers concluderen daarbij dat niet alle producten aan de Schijf van Vijf voldeden.

Vloggers ook aandeelhouders

Voor het eerst keken de onderzoekers naar de markt van influencers. De internetvloggers doen steeds meer aan het positioneren van voedingsmerken. Groente en fruit speelt daarin ook een zeer beperkte rol, zo stellen de onderzoekers na een inventarisatie. Er is een opvallende kentering op die markt. Sommige vloggers zijn zo groot geworden dat nieuwe voedingsmerken deze als aandeelhouder binnenhalen. Zij worden zo verbonden aan bepaalde voedingsmerken.

Regels slecht te controleren

Toch zijn er ook vloggers die soms groente en fruit in beeld brengen. De onderzoekers zagen vlogs over Chiquita bananen en kiwibes. Die zijn duidelijk gericht op één product. Over gezonde voeding zijn voldoende vlogs gemaakt, bijvoorbeeld smoothies, maar deze zijn vaak gericht op volwassenen. Die categorie vloggers is hier niet onderzocht.

De activiteiten van jongerenvloggers zijn wel aan regels gebonden, maar de onderzoekers zien dat regels vaak worden overtreden. Vaak is ook niet duidelijk of het betaalde reclame is of een challenge. Daarbij komt dat sommige kanalen voor sociale media niet toegankelijk zijn voor kinderen onder de dertien, maar de onderzoekers gaan ervan uit dat jongere kinderen desondanks actief vloggers volgen voor tieners.

Verheul
Jeroen Verheul redacteur

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.



Beheer