Groenten & Fruit Actueel
||
Premium

‘Foodwatch nu eens megafoon vóór tuinders’

Voedselwaakhond foodwatch kreeg al ruim 45.000 burgers achter de campagne om btw op groente en fruit af te schaffen.

Laatst geüpdatet:

Beeld: Foodwatch

Beeld: Foodwatch

Voedselwaakhond foodwatch kreeg al ruim 45.000 burgers achter de campagne om btw op groente en fruit af te schaffen.

Dat wordt als een buitengewoon succes gezien, maar de vraag is of dat ook zo is. In 2016 deed foodwatch een campagne tegen glyfosaat en kreeg 135.000 mensen zover een protestemail via foodwatch te sturen. In die campagne kreeg foodwatch dus meer mensen op de been, maar daarin werd ook een grotere dreiging voor de gezondheid voorgesteld. Vergeleken met een emailcampagne ‘stop de suiker strooiende voedingsindustrie’ is de btw-campagne van foodwatch wel erg succesvol. Die suikercampagne leverde ‘slechts’ 17.000 protestmails op. Overigens pleitte foodwatch deze week nog voor een glyfosaatverbod na een nieuwe studie.

Mis geen enkel topverhaal van Groenten & Fruit

Dit Premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees.

Lees alle premium artikelen met eindeloze toegang

Speel beter in op jouw markt met actuele prijzen

Loop voorop in de sector met diepgaande inzichten

Beleef journalistiek van topniveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Jeroen Verheul

Jeroen Verheul

Ton van der Scheer

Ton van der Scheer

Stan Verstegen

Stan Verstegen

Peter Visser

Peter Visser

Abonneer vanaf €20 per maand

Wekelijks up-to-date

Twee keer per week gratis het laatste tuinbouwnieuws en inzichten in je inbox.

Sluit je aan bij meer dan 9.000 andere nieuwsbrieflezers