De verpakte biologische paprika in het schap van Jumbo is tot Mispaksel van 2019 uitgeroepen. In de terminologie van initiator Greenpeace is de paprika ‘het meest onzinnige in plastic verpakte product’. Het maakt daarbij niet uit dat het plastic een bioplastic is. Ook dit plastic komt in de natuur. Paprika kan prima zonder jasje, aldus de organisatie. Jumbo zegt in een reactie hard op zoek te zijn naar alternatieven.
Deze ‘schandprijs’ van Greenpeace staat model voor de strijd tegen onnodige verpakkingen. Nieuw is het allemaal niet. De groente- en fruitsector kende al een Brancheplan Duurzaam Verpakken 2013-2018. Versie II loopt nu tot 2022. Op het uitgangspunt is niks aan te merken: alleen verpakken als dit tot een vermindering van de totale milieubelasting van het product leidt. Het is goed dat er concrete doelen zijn gesteld, anders zou het bij een intentie kunnen blijven: 15% minder verpakkingsmateriaal in 2022. Dan moet ook 90% recyclebaar zijn.