Groenten & Fruit Actueel
||

Een derde van telers ervaart oneerlijke handel

Telers ervaren vaak facetten van oneerlijke handelspraktijken.

Laatst geüpdatet:

Foto: Fotostudio Atelier 68

Foto: Fotostudio Atelier 68

Telers ervaren vaak facetten van oneerlijke handelspraktijken.

Dat blijkt uit marge-onderzoek van Wageningen University & Research (WUR) onder tomaten- en perentelers, getiteld: Agro-Nutri Monitor 2020. De uitkomsten laten zien dat 35% van de perentelers soms (tot vaak) onverklaarbare kortingen krijgt opgelegd of eenzijdige veranderingen in contractvoorwaarden.

Vertraagde betalingen

Dat percentage is hoger als gevraagd wordt naar vertraagde betalingen, maar blijft lager voor gedwongen terugname van onverkocht product (25%) of plotselinge opzegging van contracten. Daarvan zegt 30% dat dit soms is gebeurd of vaker.

Zelf trekken de onderzoekers andere conclusies uit de cijfers. Een meerderheid van de perentelers zegt nooit of zelden een oneerlijke handelspraktijk ervaart, schrijven de onderzoekers.

Ongerechtvaardige annulering

Bij tomatentelers heeft meer dan de helft wel eens (soms) of vaker te maken gehad met een plotselinge of ongerechtvaardigde annulering van een bestelling of opzegging van contracten. Gemiddeld liggen de scores bij tomatentelers iets lager dan bij perentelers, maar circa een derde van de telers heeft soms tot vaker te maken met oneerlijke handelsprakrijken. Ook hier stellen onderzoekers van WUR dat handel in de perenketen ordentelijk verloopt.

Wekelijks up-to-date

Twee keer per week gratis het laatste tuinbouwnieuws en inzichten in je inbox.

Sluit je aan bij meer dan 9.000 andere nieuwsbrieflezers