Digitale foodmarketing inzetten voor gezonde generatie

22-11 | |
Social media speelt een grote rol in het leven van kinderen. Daarom kan digitale foodmarketing voor groenten en fruit belangrijk zijn om de consumptie te vergroten. - Foto: Canva/Harrison Haines/Pexels
Social media speelt een grote rol in het leven van kinderen. Daarom kan digitale foodmarketing voor groenten en fruit belangrijk zijn om de consumptie te vergroten. - Foto: Canva/Harrison Haines/Pexels

‘De jeugd heeft de toekomst’. En graag een gezonde toekomst. Gezondheid is een van de ambities van GroentenFruit Huis, met als stip op de horizon dat alle Nederlanders in 2030 de dagelijks aanbevolen hoeveelheid groenten en fruit eten: bijna een verdubbeling van de consumptie.

Tal van initiatieven dragen bij aan gedragsverandering bij de consument om tot een hogere consumptie van groenten en fruit te komen. Deze worden bijgehouden op de website Veggipedia/Professionals. GroentenFruit Huis neemt regelmatig deel aan interessante symposia die op een of andere manier in het teken staan van een hogere consumptie van groenten en fruit en hoe dit te bereiken.

Zo werd laatst een bezoek gebracht aan het ‘Just eat it?!‘-symposium, georganiseerd in het kader van 5 jaar Brightlands Campus in Venlo. Dit stond in het teken van succesvolle product- en conceptinnovatie voor de jeugd en hoe je deze generatie kan bewegen om meer groenten en fruit te eten. Gezien de tijd die onze jeugd doorbrengt met de ogen gericht op een beeldscherm, is het niet verwonderlijk dat digitale foodmarketing daarin een belangrijke kan spelen.

Digitale foodmarketing om jeugd aan groente en fruit te krijgen

Daarover vertelde Associate Professor Frans Folkvord van Tilburg University, tevens co-directeur PredictBy. Hij nam de bezoekers mee in de wereld van digitale foodmarketing, oftewel ‘welke voedselreclames en promotietechnieken werken om een gezondere toekomstige generatie te creëren? Er zijn allerlei individuele en contextuele factoren die van invloed zijn op ons eetgedrag. Hij haakte daarbij vooral in op het belang van social media in het leven van kinderen.

“De scheidslijn tussen informatie en beïnvloeding is heel onduidelijk. Het is verplicht om aan te geven dat content gesponsord is, maar die meldingen komen nauwelijks binnen bij de jeugd die veel informatie tot zich neemt via YouTube, het favoriete medium voor kinderen van 0 tot 12 jaar.”

Het is die kinderen compleet onduidelijk dat de boodschap die zij voorgeschoteld krijgen, betaald is. Daar komt nog eens bij dat een groot deel van die content alleen maar gaat over ongezonde voeding.

Dat komt ook tot uitdrukking in de enorme verschillen in budgetten voor ongezonde voeding en gezonde voeding. Van de $ 1,8 miljard die jaarlijks aan marketing (gericht op kinderen en tieners) wordt uitgegeven gaat minder dan 1% naar groenten en fruit. Frans Folkvord ziet hier een taak voor de overheid om dit te reguleren. Maar ook voor de groente- en fruitsector zelf om dit gezamenlijk op te pakken in plaats van versnipperd zoals nu gebeurt.

Van de $ 1,8 miljard die jaarlijks aan marketing (gericht op kinderen en tieners) wordt uitgegeven gaat minder dan 1% naar groenten en fruit. - Foto: gemaakt tijdens presentatie Associate Professor Frans Folkvord van Tilburg University
Van de $ 1,8 miljard die jaarlijks aan marketing (gericht op kinderen en tieners) wordt uitgegeven gaat minder dan 1% naar groenten en fruit. - Foto: gemaakt tijdens presentatie Associate Professor Frans Folkvord van Tilburg University

Kinderen laten meedenken over gezonder eten

Regulatie vanuit de overheid is ook volgens Professor Remco Havermans, bijzonder hoogleraar Jeugd, Voeding en Gezondheid aan de Universiteit Maastricht, nodig om kinderen gezonder te laten eten. Havermans doet veel onderzoek naar de psychologie van eten. In het bijzonder naar het bevorderen van gezonde eetgewoonten bij kinderen. Zijn onderzoeken tonen aan dat het loont om naar kinderen te luisteren bij het ontwikkelen van innovaties. Levend voorbeeld hiervan is Kokkerelli, de kids University, gevestigd op de Brightlands Campus. Hier worden kinderen gestimuleerd zelf gezonde maaltijden te maken.

Gezonde boodschap digitaal brengen

Kortom, werk aan de winkel voor de groente- en fruitsector om onze gezonde boodschap te verpakken in digitale boodschappen die kinderen aanspreken.

Lees ook: Nudging heeft op lange termijn geen effect op koopgedrag

van den Oever
Wilma van den Oever Communication manager GroentenFruit Huis
Meer over

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.



Beheer