Doorgaan naar artikel

Deal supermarkten over eerlijke handel

Supermarkten hebben maandag in Brussel de Gedragscode Handelspraktijken tussen bedrijven in de agro- en foodketens getekend.

De overeenkomst heeft tot doel goede handelspraktijken te waarborgen in de voedselvoorziening. De afspraken moeten voorkomen dat handelspartners eenzijdig maatregelen opleggen, zoals de generieke korting die Albert Heijn vorig jaar doorvoerde voor de leveranciers.

In de overeenkomst zijn tien gedragsregels opgenomen. In de afspraken staat onder andere dat partijen zich strikt aan de wet moeten houden, met inbegrip van de mededingingswetgeving. Partijen moeten altijd rekening houden met de belangen van consumenten en ze moeten zorgen dat er zo doelmatig mogelijk wordt gewerkt en dat hulpbronnen optimaal worden benut. Afnemer en leverancier zijn vrij om zelf te bepalen of ze een contract afsluiten of niet.

De Europese overeenkomst is de basis voor de Nederlandse proef. Hierin maken supermarktorganisatie CBL samen met Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI), LTO en het ministerie van Economische Zaken afspraken over de manier waarop ze met handelsrelaties om gaan. CBL hoopt dat ook alle leveranciers en boeren en tuinders de code gaan ondertekenen. “Met de consument als uitgangspunt wordt er vaak op het scherpst van de snede onderhandeld tussen leveranciers en supermarkten”, aldus CBL-directeur Marc Jansen. “Maar ook stevige onderhandelingen moeten door beide partijen respectvol worden gevoerd.”



Share this

Afbeelding
Mariska Vermaas

parlementair verslaggever

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin