Home

Achtergrond

Hessing: ‘PlanetProof in product én prijs verweven’

Met het PlanetProof-certificaat voor de snijderij in Belfeld start Hessing Supervers de uitrol van dit keurmerk voor alle vestigingen. Het te verwerken product is al voor 95% PlanetProof, stelt directeur Frank Hessing.

De komende weken moeten na Belfeld ook de vestigingen in Zwaagdijk en Helmond volgen, vertelt Hessing. De groentesnijderij begint de certificering bij de simpele gesneden groente en rolt deze uit naar maaltijdsalades. “Belfeld is de kleinste vestiging. Hier kunnen we leren.” Fysiek verandert er niets aan de grondstoffenstroom, wel zijn de traceringseisen hoger voor de gecertificeerde vestigingen.

Spinazie bijkopen in Zweden

Het is niet zo dat alleen PlanetProof-product de fabriek nog in mag in Belfeld. Sommige producten zijn lastig te telen onder PlanetProof en bij weersproblemen moet bijgekocht worden. Daarvoor gelden vrijstellingen. Hessing: “Dat gaat dan om producten uit Afrikaanse teeltgebieden. Of productie waar teeltmethode zich nog niet zo lenen voor certificering. Ik schat dat het niet meer dan een paar procent bedraagt.”

Bijkopen is nu actueel door de teeltproblemen in Limburg vanwege de zware regenval. Dat deed Hessing vorige week uitwijken naar Zweden voor voldoende spinazie. In dat land is PlanetProof nog niet doorgedrongen in de teelt. Hessing heeft de spinazie van de vrije markt nodig voor haar supermarktprogramma’s.

Kosten duurzaam telen

Certificering van locatie Belfeld lijkt een grote stap voor Hessing. Toch zette het familiebedrijf het traject al meer dan 10 jaar geleden in met Milieukeur, dus al lang vóór de supermarken vaart zetten achter On the Way to PlanetProof. Bij veel van de vaste Hessing-telers zal de werkwijze niet veranderen, ook niet in uitbetaling, stelt Hessing.

“Ons wordt de vraag van de meerprijs regelmatig gesteld. We werken heel veel op vaste contract met telers. Dat is vaak al 15 jaar. De prijzen die we afspreken zijn kostprijs-plus, we zitten niet op vrije markt. Telers kiezen voor ons en de vaste prijs. Omdat we in 10 jaar elk jaar richting PlanetProof zijn opgeschoven, is het inprijzen al gebeurd.”

Dat betekent dus dat extra kosten die de telers maken worden vergoed. Hessing trekt een parallel met groenteverwerker HAK, die over net zo’n meerprijs actief communiceert. Hessing: “Wij zijn een private label producent en leggen de accenten in communicatie misschien anders, maar dat is zeker vergelijkbaar.”

Nederlandse feestje

Hessing streeft naar volledige certificering en mag het PlanetProof-logo dan op de verpakking voeren. Niet alle supermarkten in Nederland en Verenigd Koninkrijk vragen dat. Hessing: “Het klopt dat PlanetProof nog een beetje Nederlands feestje is. Supermarkten in Duitsland stellen al wel eisen aan de hoeveelheid plastic, maar in detail worden duurzaamheidseisen als PlanetProof nog niet besproken. We brengen het persbericht nu ook wel in het Duits en Engels naar al onze relaties, mogelijk helpt dat bekendheid.”

Of registreer je om te kunnen reageren.