commentaar

Migo lichtpuntje in ­benauwd perenjaar

De lancering klinkt als een geboortebericht. Nederland heeft een nieuwe peer en we noemen hem Migo. Migo heeft een mooie vorm en vruchtgrootte, gladde schil en goede hardheid. De nieuwe loot aan de tak smaakt zoet, fris en is sappig.

In de media wordt hij direct al als ‘toffe peer’ neergezet. De presentatie van Migo is een lichtpuntje na een toch wel benauwd perenjaar. De Russische boycot haalde een forse streep door de afzet. Op het einde van het afzetseizoen trok de prijs gelukkig toch nog enigszins aan. Een nieuw ras is ook een mooie opsteker bij de start van de oogst van 2015.

Rustige kennismaking

Migo moet een plaats krijgen in de markt naast de kanonnen Conference en Doyenné du Comice. Fruitmasters heeft voor Nederland het exclusieve recht. In België en Duitsland mogen respectievelijk Veiling Haspengouw en WOG Raiffeisen de peer op de markt brengen. Zij doen dit overigens geleidelijk. Migo ligt alleen begin november in de supermarkt; bedoeld als een kennismaking. Het areaal – vijftig telers produceren dit jaar zo’n 200 ton – laat een verdere verkoop nog niet toe. De bedoeling is om volgend jaar een miljoen kilo te produceren. Vanaf 2017 kan de oogst elk jaar verdubbelen, en volgt afzet buiten de Europese Unie.

Peren streven appels voorbij

Migo is een volgend nieuw perenras in korte tijd. Het is niet eens zo gek in de wetenschap dat het areaal peren de teelt van appels is voorbijgestreefd. De oogst was in 2014 nagenoeg gelijk, rond de 350 miljoen, maar de export van peren is met 215 miljoen ton veel groter dan die van appels (68 miljoen ton). Garanties op succes van een nieuw ras zijn er niet, maar het kan wel. In de appelteelt heeft het clubras Kanzi bewezen dat via gedoseerde introductie een plek te veroveren is op een markt die wordt gedomineerd door Elstar. Volgens Fruitmasters wordt tien jaar na de introductie 20 miljoen kilo geoogst.

Innovatiekracht

Migo is ook om een andere reden een lichtpuntje. In de geplaagde sector lijkt het debat alleen te gaan over bulkproductie, gebrek aan marktvisie en kostleiderschap. Het nieuwe ras dat, zoals Migo-marketeer GKE belooft, niet die onhebbelijkheden van de ‘gewone’ peer heeft, toont aan dat er wel degelijk innovatiekracht is.

Of registreer je om te kunnen reageren.