Vollegrond

Achtergrond 507 bekeken laatste update:17 feb 2017

Nicheproducten winnen terrein

Afgelopen vijf jaar is de detailhandelomzet van zoete aardappelen, spinazie, rode bieten, snackwortelen en groene asperge verdubbeld of soms zelfs verveelvoudigd.

Nog steeds is de omzet in absolute zin per product gering, maar in zijn totaliteit winnen deze nicheproducten steeds meer terrein. Tot deze conclusie komt het Duitse marktbureau AMI in aanloop naar een marktsymposium dat het Duitse marktbureau op 22 maart 2017 organiseert.

Gemaksproducten

Het succes van nicheproducten is afhankelijk van verschillende factoren. Gemak is in ieder geval bij ‘Fresh Cut’ (vers, voorgesneden en verpakt) producten een belangrijke reden voor het succes. Daarnaast speelt het aspect van (super) gezonde voeding een belangrijke rol. Van daaruit kan het succes van met name blauwe, maar ook andere soorten bessen, en frambozen verklaard worden. Het regionale karakter speelt daarbij ook een rol.

In Nederland steeg het areaal blauwe bes in 2015 met 100 hectare naar 737 hectare. Tussen 2010 tot en met 2014 was ook een stijging te zien. Ook over die periode steeg het areaal met 100 hectare.

Bij de meer exotische gewassen neemt de vraag naar zoete aardappelen toe, ondanks dat zoete aardappelen niet zo gemakkelijk te bereiden zijn. Het smaakaspect zal daarbij een cruciale rol spelen. Ook sommige kruiden en gember genieten een toenemende belangstelling. AMI trekt hieruit de conclusie dat veel consumenten blijkbaar toch geen tegenstanders zijn van de globalisering, hoewel ze zeggen dat de voorkeur uitgaat naar regionale producten. In België wordt al wel succesvol onderzoek gedaan naar de mogelijkheden van de teelt van zoete aardappel onder Belgische omstandigheden.

Hausse aan geïmporteerde bessen

Ook op een andere manier blijkt de consument niet consequent in zijn handelen. Buiten het Duitse (en Nederlandse) seizoen zijn geïmporteerde bessen uit overzeese gebieden booming, terwijl diezelfde Duitse consument tegelijkertijd wil dat de tomaten toch vooral uit Duitsland moeten komen, constateert AMI enigszins cynisch.

De herkomst van frambozen en bessen in Nederlandse supermarkten sluit daarop aan. Alle blauwe bessen komen uit Chili. Jan Linders heeft Mexicaanse bramen in het schap. Frambozen komen deels uit Marokko, maar overwegend uit het niet-overzeese Portugal. Alleen rode bes komt uit Nederland, als langbewaard product uit de koelcel.

€ 15 tot € 20 per kilo

Bij Albert Heijn liggen de bessen in doosjes van 300 gram voor € 5,49 (€ 18,30 per kilo). In doosjes van 150 gram kosten ze € 2,99 (€ 19,93 per kilo). Bij Jumbo kosten blauwe bessen € 2,39 per 125 gram (€ 19,12 per kilo). Plus heeft, net als Albert Heijn, een verpakking van 300 gram voor € 5,49. Een doosje van 125 gram kost € 2,34 (€ 18,72 per kilo). Voor een voordeelverpakking van 500 gram rekent Plus € 7,49 (€ 14,98 per kilo). Dat valt dan in de categorie ‘Beste Koop’…

Of registreer je om te kunnen reageren.