Doorgaan naar artikel

ZON zet stappen om daghandel te concentreren

Foto: Bert Jansen premium

Foto: Bert Jansen

Met de uitbreiding van het aanbod tomaten van Harvest House voor de klok werkt ZON ook met Kompany aan concentratie van de daghandel.

ZON heeft vorig jaar geïnvesteerd in een modern kloksysteem (KOSMOS) en stelt haar digitale veilingklok open als platform om met andere organisaties samen te werken. Die daghandel kan het best geconcentreerd worden, stelt directeur John Willem. “Ieder bedrijf in de afzet heeft die producten, er is nooit 100 procent match via contracten, er blijft altijd daghandel. Dat gaat nu met honderden telefoontjes, maar als we dat zouden combineren op een digitaal platform, haal je het beste resultaat en tegen lagere kosten. We merken dat dit idee algemeen gedeeld wordt. We trachten dit te doen met meerdere partijen die de platformfunctie kunnen uitbouwen.”

Er zijn wel voorwaarden. Het managen van het aanbod is belangrijk om te zorgen voor continuïteit en voor aansluiting bij de behoeftes van de aangesloten kopers. Dit mag zodoende niet de belangen van onze telers doorkruisen, stelt Willems.

Tomaten en komkommers

Vorig seizoen was de samenwerking er met Kompany voor komkommers en herfstomaten al en voor vleestomaten met Harvest House. Dit jaar komen daar trostomaten bij van Harvest House. Met Kompany wordt de samenwerking ook uitgebreid. Het nieuwe kloksysteem kent ook voorverkoop-functionaliteiten, waar de afzetorganisaties naar kijken op dit moment. Met andere partijen lopen gesprekken, maar Willems zegt ook dat de ontwikkeling van het daghandelsplatform stap voor stap zal verlopen. Willems: “We hebben dit ook bij andere afzetorganisaties neergelegd. De deur staat open om hierover verder te spreken. Als andere partijen denken dat het een goed idee is om daghandel te concentreren, dan staan we ervoor open om te overleggen.”

Bekijk meer

Delen

Jeroen Verheul
Jeroen Verheul

redacteur

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin