Groenten & Fruit Actueel
||
Premium

Worstelen met marktgericht

Al bijna twintig jaar hameren adviseurs en beleidsmakers in en om de tuinbouwsector het er bij de tuinders in: de bedrijven moeten kantelen van productgericht naar marktgericht. Nog steeds is dat voor veel tuinders een worsteling.

Laatst geüpdatet:

Al bijna twintig jaar hameren adviseurs en beleidsmakers in en om de tuinbouwsector het er bij de tuinders in: de bedrijven moeten kantelen van productgericht naar marktgericht. Nog steeds is dat voor veel tuinders een worsteling.

Tot en met 15 oktober kunnen tuinders zich inschrijven voor ‘Het beste tuinbouwconcept van 2013’. Het is een actueel voorbeeld van de zoektocht van tuinders naar een meer marktgericht manier van ondernemen. Het is een initiatief van de Stichting Innovatie Glastuinbouw Nederland en Syntens, die nog tot en met 2013 als agentschap van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw & Innovatie tuinders probeert aan te zetten tot vernieuwing. Het is niet zomaar een workshopje: de deelnemer betaalt 1.150 euro voor deelname aan een intensief programma van workshops in een groep en individuele begeleiding en advies de tuinder voor het einde van het jaar een concept heeft waar hij de boer mee op kan.

De vraag is bij het lanceren van zo’n programma natuurlijk altijd of tuinders dat geld er voor over hebben. SIGN en Syntens mikken niet op de koplopers, maar op de goede volgers onder de tuinders. Dat zijn de bedrijven die nog niet dee stap hebben gezet naar een professioneel marketingadviesbureau en al zeker niet naar het in dienst nemen van een eigen specialist marketing en communicatie.

Dat na twintig jaar hameren die groep – zeg maar de kop van het peloton – nu pas rijp zou zijn voor het betalen voor een programma als dit, dat zegt wel wat over de moeilijke positie waarin de tuinder zich bevindt. Al twintig jaar lang hikt die aan tegen de stap van eenvoudige producent van een grondstof naar leverancier van een hoogwaardige eindproducten die veel meer zijn dan alleen maar die vrucht, die knol, die krop of die wortel.

Die 1.150 euro is ook wel het minste. Het is het beginnetje van een veel grotere investering in alle letterlijke en figuurlijke hardware en software die voor de productie en lancering van zo’n concept nodig is. Vooral is het een beginnetje aan conceptdenken, dat voortaan een gegeven moet zijn. Want één concept (zelfs als het het beste van 2013 zou zijn) is maar het begin van een hele reeks van concepten . Want na 2013 komt 2014 en 2015 en 2016 en…

Mis geen enkel topverhaal van Groenten & Fruit

Dit Premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees.

Lees alle premium artikelen met eindeloze toegang

Speel beter in op jouw markt met actuele prijzen

Loop voorop in de sector met diepgaande inzichten

Beleef journalistiek van topniveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Jeroen Verheul

Jeroen Verheul

Ton van der Scheer

Ton van der Scheer

Stan Verstegen

Stan Verstegen

Peter Visser

Peter Visser

Wekelijks up-to-date

Twee keer per week gratis het laatste tuinbouwnieuws en inzichten in je inbox.

Sluit je aan bij meer dan 9.000 andere nieuwsbrieflezers