Groenten & Fruit Actueel
||

Werk aan de winkel

Jammer dat uitgerekend fruit nu het ‘lijdend voorwerp’ is.
Foto: Peter Roek

Foto: Peter Roek

Tijdens het schrijven van deze column ben ik aan het nagenieten van onze landelijke Aardbeiendag in januari.

Nagenieten in die zin dat we als organisatie veel lof en waardering hebben ontvangen over hoe de Aardbeiendag is neergezet. Velen zien de Aardbeiendag als hét evenement van het jaar voor de sector. Een veel gehoorde opmerking was dat er dit jaar veel telers waren. Daarom wil ik alle lof en waardering die ik heb ontvangen ook aan jullie teruggeven. Zonder de aanwezigheid van standhouders én telers bestaat er geen aardbeiendag.

Het frustreerde me enorm toen ik de eerste selectieve berichtgeving in de media zag

Toch moeten we waken voor euforie. De Aardbeiendag laat weliswaar zien dat we een professionele én innovatieve zachtfruitsector zijn, maar we zijn ook kwetsbaar. Dat blijkt wel weer uit de negatieve berichten rondom de blauwe-bessenaffaire bij Albert Heijn. Ik weet niet hoe het jullie verging, maar het frustreerde me enorm toen ik de eerste selectieve berichtgeving in de media zag.

Op het RTL Nieuws van 14 januari werd uitgebreid stil gestaan bij de terugroepactie van blauwe bessen en wat er allemaal fout kon gaan in de bessenteelt tijdens het oogsten van deze ‘vitaminebommetjes’. In heel de uitzending werd met geen woord gerept over de herkomst van deze blauwe bessen. Het verhaal werd zo gebracht alsof het op een Nederlands bedrijf helemaal fout was gegaan. Hoewel de besmetting via een interne bron – zoals een medewerker of besmet water – waarschijnlijk is, gaan consumenten zich afvragen hoe goed de voedselveiligheid in de productieketen wordt gecontroleerd. Gelukkig treft de NVWA hier geen blaam en werd alsnog duidelijk dat het om product uit het buitenland ging.

Jongvolwassenen kopen minder aardbeien

Of het nu blauwe bes of ander fruit uit binnen- of buitenland is, het geeft toch weer een tijdelijke deuk in het vertrouwen in onze ‘vitaminebommetjes’. Je ziet vaak een schrikreactie, waarbij mensen zo’n product voor korte tijd laten liggen. De keten krijgt claims rond de oren en de ketentransparantie wordt op de proef gesteld. Jammer dat uitgerekend fruit nu het ‘lijdend voorwerp’ is. De consumptie van fruit in Nederland daalde in 2024 ten opzichte van 2023 namelijk met 4%. Wilco van den Berg van GroentenFruit Huis meldde op de Aardbeiendag dat jongvolwassenen een kwart minder aardbeien kopen dan oudere generaties.

Er is dus actie geboden en die gaat er ook komen in de vorm van een EU-promotiecampagne voor zachtfruit (waaronder aardbei). Kortom, er is werk aan de winkel in 2025.

Wekelijks up-to-date

Twee keer per week gratis het laatste tuinbouwnieuws en inzichten in je inbox.

Sluit je aan bij meer dan 9.000 andere nieuwsbrieflezers