Doorgaan naar artikel

Welzijnswerk in bedrijfsleven

Loon alleen is allang niet meer zaligmakend. Ook het welzijn van medewerkers telt.

Wie niet? Elk bedrijf heeft wel een vacature. Soms al maanden. Op LinkedIn, websites en billboards verdringen de oproepen elkaar. Openstaande banen zijn er ook op alle niveaus, van oogstwerk tot manager. Het is een gevolg van de opleving van de economie in combinatie met een tekort aan mensen.

Zo’n herstel van de economie is natuurlijk fantastisch, maar er zit een keerzijde aan, meldt ABN Amro in de tweede editie van de Sectorale Welzijnsmonitor. Het personeel is minder tevreden. Zij immers moeten harder en meer werken. Burn-outklachten liggen weer op het niveau van voor corona. En daarbij komt dat de loonkloof tussen werkvloer en top toeneemt. In nette taal heet dit dat het verzuim stijgt en de werk-privébalans en gezondheid verslechteren. Juist deze laatste twee worden door werknemers als belangrijkste beschouwd. Het is de maatschappij niet gelukt de welzijnswinst uit de pandemie vast te houden, constateert de bank dan ook.

Kijk verder dan alleen groei

Heel vervelend allemaal, juist nu bedrijven er alles aan doen om personeel te krijgen. Kijk verder dan alleen groei, beveelt ABN Amro aan. Maak net zulke harde doelen voor het welzijn van de medewerker als voor de financiële kengetallen. Verwaarlozing van welzijn kan de continuïteit, ja zelfs het voortbestaan van het bedrijf in gevaar brengen. Loon alleen is allang niet meer zaligmakend. Goede secundaire arbeidsvoorwaarden geven volgens de bank werknemers het gevoel dat serieus naar hun behoeften wordt geluisterd. Succesvolle extra’s zitten vaak in wat dicht bij mensen ligt. Het is een van de tips.

Natuurlijk hoort ontwikkeling van mensen tot een van de succesfactoren, op alle niveaus. De combinatie werk-privé pakte in de coronacrisis goed uit. Behoud die positieve effecten. Ook een advies.

Er is meer dan streven naar winst

En dan nog zoiets: bedrijven met het doel een positieve bijdrage te leveren aan de samenleving, trekken talent aan en zien dit terug in het welzijn van hun mensen. Platter gezegd: er is meer dan winst. Let op: de missie moet wel meer dan een marketingterm zijn. Het moet écht gevoeld worden. Hier zit voor menig bedrijf nog wel een uitdaging.

Bekijk meer

Share this

Jan vullings
Jan Vullings

hoofdredacteur

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin