Wat de één doet, kan de ander niet laten

02-02-2011 | |
Reeder
Wat de één doet, kan de ander niet laten

Maar voor het navolgingsgedrag is er een ander begrip, meer wetenschappelijk verantwoord en binnen de sociale psychologie een kernbegrip om aan te geven hoe mensen beïnvloedbaar zijn.

Dat begrip noemen we “memen”, vooral de laatste jaren komt dit begrip binnen de detailhandel steeds vaker voor. Zonder dat men dit wetenschappelijk begrijpt zijn veel ondernemers dagelijks met memen bezig.

Memen is navolgingsgedrag. Je ziet het, als je op een markt gaat staan en je kijkt enkele minuten naar boven naar een bepaald punt. Je zult merken dat er meer zijn die dat gaan doen; ze willen -veelal onbewust- ook zien wat jij ziet. Je hebt hun nieuwsgierig gemaakt en nieuwsgierigheid is een kernbegrip binnen het memen-model. Als een klant bijvoorbeeld bij een Zeeman binnenkomt en ze ziet veel vrouwen bij een bepaalde verkoopmand of display staan, zul je zien dat ze daar ook heen loopt. Waarom? In haar onderbewustzijn volgt ze haar instinct en denkt onbewust dat het daar goed is.
Als er in een bepaald winkelgebied bij één bepaalde winkel veel drukte is, zul je zien dat een klant daar onbewust ook naar toe loopt.

Zo zitten mensen in elkaar, zo kopiëren zichzelf continu op anderen, ze spiegelen zich aan succes van anderen en ze willen ook het zogenaamde voordeel dat een ander heeft. Als kijkt op een bepaalde markt waar veel groentebedrijven of -kramen staan, zie je dat mensen meestal naar de drukste kraam gaan, daar moet het wel goed zijn, anders waren er niet zoveel mensen. Waarom? We weten dat mensen altijd op zoek zijn naar het beste, het voordeligste, het lekkerste, en naar nog veel meer voordelen die de klant als goed kan ervaren, dus waar het druk is, moet al dat moois en lekkers wel te koop zijn.

Maar nu voorbeelden die toepasbaar zijn in het eigen bedrijf. Als je een zeer verleidelijke buitenuitstalling hebt, waar een bepaalde “stopkracht”  in zit, zul je zien dat andere mensen ook gaan stoppen om op voordeelonderzoek uit te gaan. Ze gaan memen, in het onderbewuste (freudiaans) geven ze toe aan navolgingsgedrag. Ze doen dat vaak niet bewust, maar in een geestelijke opwelling.

Als je in staat bent om binnen de presentatie zogenaamde “hotspots” (hoge attentiegebieden) te creëren en mensen naar toe te trekken, zul je zien dat mensen elkaar gaan volgen, ze gaan weer memen en ze willen hetzelfde voordeel als de klant die voorging.

Als je met wat dan ook klanten kunt trekken, zul je zien dat klanten op eens besmettelijk worden, ze gaan in een soort ganzenpas achter elkaar aan naar het in hun ogen geboden voordeel.

Als er één branche in staat is om het meemgedrag te activeren, is dat wel de AGF branche, daar is de verleidelijkheid hoog, daar kun je als nergens anders op de zintuigen inspelen, daar kun met klanten anderen klanten laten trekken.

Ga het eens proberen, maak absolute trekkers en zorg dat er mensen op af komen waar dan weer andere mensen op af komen.

Veel succes in het memen.

   



Beheer