Doorgaan naar artikel

Waarom komt Jumbo terug op inkoopafspraak met The Greenery?

Supermarktketen Jumbo wil niet verder met het optuigen van een apart inkoopkantoor voor groenten en (deels) fruit bij The Greenery. Dat is een opvallende stap in een langlopende relatie.

The Greenery stak veel energie en geld in het oprichten van dat onderdeel The Greenhouse. Dat zou onder The Greenery Retail vallen. Naast inkoop, zou deze divisie ook diensten leveren als logistiek, kwaliteit en marketing. The Greenery zou een ‘toegevoegde waarde partner’ worden.

Voor The Greenery is nauwe samenwerking met retail onderdeel van de meerjarenstrategie. Die strategie, Focus 2025, is opgesteld onder de net vertrokken topman Steven Martina.

Lees ook: Jumbo zet streep door inkoopmodel The Greenery

Splitsing tussen The Greenery Growers en Retail

The Greenery Greenhouse werd al in 2020 opgericht, blijkt uit gegevens van de Kamer van Koophandel. De afdeling zou voor Jumbo groenten en fruit inkopen van telers van The Greenery Growers en daarbuiten. Hier moet dus iets veranderen, al is de vraag hoe. The Greenery kent nu eenmaal het model van de gesplitste bedrijven Growers en Retail. Op dit moment lopen gesprekken over de nieuwe commerciële toekomst. Jumbo wil blijven samenwerken met The Greenery, maar haalde al eerder een deel van het pakket (hardfruit) weg.

Jumbo verliest marktaandeel

Kleine groenten, onverpakt en biologisch bij Jumbo, ontwikkeld door The Greenery. - Foto: The Greenery
Kleine groenten, onverpakt en biologisch bij Jumbo, ontwikkeld door The Greenery. – Foto: The Greenery

Wat drijft Jumbo tot deze opvallende stap? Een toelichting kan The Greenery niet geven, omdat het nooit over leveranciers praat. Jumbo stelt dat het recentelijk zijn meerjarenstrategie heeft aangepast. “Daarbij willen we ons verder onderscheiden op het gebied van assortiment, prijs en service. Daarom kijken we ook in brede zin naar onze inkoopactiviteiten en zijn we met The Greenery in gesprek over de toekomstige vorm van onze beoogde samenwerking vanaf 2024 en verder.”

De winkelketen zit duidelijk in een lastig pakket in Nederland. Jumbo verliest marktaandeel en wil de strategie aanscherpen met lagere prijzen, ruim assortiment en service. Of het plan bij The Greenery met een eigen divisie te duur is, wordt niet duidelijk.

Veel veranderingen inkoop Jumbo

Jumbo is bezig de hele inkoop aan te passen. Dat nieuws van The Greenery kwam kort nadat bekend werd dat Jumbo zich zal aansluiten bij het internationale inkoopbureau Everest. Supermarkten bundelen hun inkoop bij dit soort kantoren om met leveranciers keihard te onderhandelen. Volgens Jumbo koopt het bij Everest straks alleen bewerkte voeding in als cola of flessen olijfolie. Toch koopt Everest ook groenten en fruit in. Hoe zit dat?

Jumbo gaat bij inkoop van die cola en olijfolie meer optrekken met de Duitse supermarktreus Edeka. Everest is van Edeka en de Nederlandse online supermarkt Picnic. En Picnic koopt behalve cola en olijfolie ook zijn groenten en fruit in bij Everest. Er zijn berichten dat Picnic met Everest een zeer vernieuwend datagedreven model voor inkoop van versproducten ontwikkelt.

Bij Edeka, Picnic en Edeka Fruchtkontor in Nederland is niet meer informatie over Everest verkrijgbaar. Alleen dat Picnic inderdaad voor de Nederlandse markt groenten en fruit inkoopt via Everest. Voor de snelgroeiende buitenlandse activiteiten van Picnic in Duitsland lijkt de groenten- en fruitbelevering niet via Everest te gaan.

Jumbo moet werken aan vertrouwen The Greenery

Jumbo stort zich dus in de armen van Everest, maar het lijkt er niet op dat ze groenten en fruit via dit kanaal gaat betrekken. Dat Jumbo geïnspireerd is geraakt door het model, is een mogelijkheid. De supermarktketen zal de komende periode wel aan herstel van vertrouwen moeten werken naar The Greenery. Dat kan Jumbo door duidelijk te kiezen voor langetermijnsamenwerking met het Barendrechtse bedrijf.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin