Doorgaan naar artikel

Vruchten plukken van Greenery’s kostenbesparing

Image premium

Kostprijsleiderschap. Dat is het nieuwe toverwoord bij The Greenery. Klinkt net niet als wat de tuinders steeds wordt voorgehouden.

Tuinders die in reactie op moeilijke marktomstandigheden dan maar nóg weer eens een keer extra gaan beknibbelen op hun kosten, die doen het niet slim. Dat zeggen de adviserende heren en dames, die de tuinders in groten getale omringen. Kostprijs verlagen, dat is meegaan in een oorlog die je niet winnen kunt van telers in Zuid- en Oost-Europa.



Nee, de tuinder moet de marge vergroten door producten op de markt te brengen waar de eindafnemer méér voor wil betalen.

Ik schrijf expres eindafnemer, want zo laat ik in het midden of dat de consument is of misschien, heel misschien ook de inkoper van de supermarkt.



Nu komt The Greenery naar buiten met de eerste schoten voor de boeg van een complete reorganisatie en strategiewijziging: kostprijsleiderschap is voortaan het doel. En opvallend níét meer het doel: in de top 2 van uitbetaalprijzen per product. Dat klinkt nogal onheilspellend. Want als zelfs het mooie voornemen er niet meer is, wat gaat dat dan doen met die uitbetaalprijs?

Dat streven was er wel en The Greenery behaalde naar eigen zeggen ook resultaat. Maar harde gegevens verstrekken, nee. Als we op de persconferentie rond de jaarcijfers vroegen om een mooi rijtje met uitbetaalprijzen van The Greenery en de concurrenten, dan werd ons elk jaar vriendelijk te kennen gegeven dat dat geen openbare informatie was.

Misschien dat op de claim van kostprijsleiderschap The Greenery beter controleerbaar zal zijn. In elk geval voor de klanten. Blijft over de vraag of de beloofde kostenbesparingen nu ten gunste zullen komen van de telers of dat het alweer de retailer zal zijn die dit voordeeltje aan zijn marge zal toevoegen.

Delen

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin