Doorgaan naar artikel

Volle glazen in 2011

Ontwikkelingen deel 1: onrust door voedselschaarste.

Onrust in Tunesië, onder andere door hoge voedselprijzen. Biobrandstof steeds populairder waardoor voedselproductie kleiner wordt en prijzen stijgen. Wereldbevolking groeit en wordt welvarender. De graanprijzen stijgen.

Conclusie 1: voedselprijzen gaan stijgen.

Ontwikkelingen deel 2 groente in de lift
Vleesconsumptie onder druk door schandalen zoals dioxine in Duitsland. Groenteconsumptie hierdoor in de lift, maar ook doordat groente hip wordt. Victoria Beckham is dik in de 30 en weer zwanger. Gezond leven met stoomgroente is haar motto. Veel celebs kiezen voor snackgroente en dragen dit uit.

Conclusie 2: groente zit precies in de goede trend

Ontwikkelingen deel 3
Ik sprak laatst met een captain of industry in de AGF. Zijn analyse over de retail is als volgt: voedselveiligheid, versheid, authenticiteit en rendement zijn in deze volgorde DE eisen van retail.
Spanje ligt weer onder vuur in Duitsland wat betreft voedselveiligheid. Wij zijn daarin het best! Wat betreft versheid is ons motto: wat van dichtbij komt is het verst. We zijn vlakbij: binnen een straal van 500 km kunnen we 200 miljoen consumenten bereiken. En ook wat betreft authenticiteit hebben we een prachtig verhaal met zoveel familiebedrijven waar het vakmanschap van vader op zoon al honderd jaar wordt overgebracht.

Conclusie 3: De Nederlandse tuinbouw kan glansrijk en als beste voldoen aan de eisen van retail.

Slotconclusie
Op basis van het bovenstaande ben ik optimistisch gestemd voor 2011. Geen discussie meer over een halfvol of halfleeg glas maar over volle glazen. Goede zaken in  2011 en vooral veel gezondheid met veel groente en fruit.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin