Doorgaan naar artikel

Vlaggenschepen afzet zoeken sterke hand

Een raar soort toeval deed zich voor toen vorige week zowel FruitMasters als The Greenery het vertrek van hun topman meldden. Steven Martina, een man die in zijn tijd bij The Greenery nadrukkelijk naar buiten toe op de voorgrond trad, accepteert een topfunctie bij Zespri, een Nieuw-Zeelandse kiwicoöperatie. De topman van de Geldermalsense fruitveiling FruitMasters Kees de Kat had geen duidelijk profiel naar buiten toe. Hij kiest voor een andere balans tussen werk en privé.

Beide klassieke coöperatieve afzetorganisaties hebben een strategie klaar liggen, maar niet de topman om het uit te voeren. Beide bevinden zich ook niet in een luxepositie, maar wel om verschillende redenen.

FruitMasters: alle zeilen bijzetten

Eerst FruitMasters. De organisatie moet grote dossiers oppakken en zag vrijwel de hele ervaren directie van twee jaar geleden vertrekken. De heersende cultuur van de telers en het bedrijf is daarmee afgesneden van de bestuurskamer. De relatief nieuwe Adriaan Vis geldt als een capabele leider, maar komt uit de kaaswereld, heeft nog geen fruit-dna.

FruitMasters moet komend jaar wel alle zeilen bijzetten in een niet eerder vertoonde verbouwing en modernisering van de veilinglocatie. Met de huidige prijsdruk op de appelmarkt moet de afzetorganisatie ook het rendement voor telers verbeteren. Dat vereist een enorme balanceeract met steeds sterkere concurrentie van handelsbedrijven. Dat FruitMasters al iemand op het oog heeft om Adriaan Vis in de directe te ondersteunen is opmerkelijk. Was het vertrek van De Kat geen verrassing? Een gedwongen vertrek spreekt FruitMasters met klem tegen.

The Greenery: dalende telersomzetten

Dan The Greenery. Steven Martina zat er 8 jaar als topman en transformeerde het bedrijf naar wat het nu is: een moderne datagedreven winstgevende organisatie. Voor het derde jaar werd een winstuitkering betaald in 2022. Maar gaat het ook goed met de coöperatie? De trend van dalende telersomzetten werd niet gekeerd. The Greenery is geen leidende partij meer in glasgroente, vollegrond en hardfruit, maar goed gepositioneerd in het retailkanaal, vooral in groenten. Er ligt een driejarige strategie Focus 2025 met een nadruk op ketensamenwerking en waardemaximalisatie voor de leden.

Druk om samen te werken lijkt groter te worden

FruitMasters en The Greenery zoeken beide nieuw leiderschap. Opent dat deuren naar nieuwe wegen of nieuwe samenwerkingen? De druk om samen te werken lijkt groter te worden. In België ontstaat een sterke fruitveiling na de fusie BelOrta en BFV. Greenyard is op overnamepad. Behalve de eigen strategie zal een nieuwe topman ook zijn blik op de buitenwereld moeten tonen.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin