Groenten & Fruit Actueel
||
Premium

Verkoop van snackgroenten groeit flink verder

De supermarktverkoop in Nederland van snacktomaten, -komkommers en -paprika's nam in 2024 toe.
De populariteit van snackpaprikaatjes, -tomaatjes en andere minigroenten blijft groeien. Foto: Ton van der Scheer

De populariteit van snackpaprikaatjes, -tomaatjes en andere minigroenten blijft groeien. Foto: Ton van der Scheer

Gezonde snacks zijn hot. De supermarktverkoop in Nederland van tomaten, komkommers en paprika’s in snackvariant nam in 2024 met 16% toe. Van deze drie producten is snoeptomaat uiteraard de hardloper met een aandeel van bijna 80%. Ook snackkomkommer en snackpaprika zijn steeds vaker te vinden in de boodschappenkar. Dit blijkt uit informatie van GroentenFruit Huis op basis van Circana supermarktdata.

Nederlanders gaven in 2024 in de supermarkt €4,4 miljard uit aan de categorie houdbare snacks/zoetwaren. Dit was 4% meer dan een jaar eerder en vertegenwoordigde 9% van de totale uitgaven in de supermarkt (€50,5 miljard). Als je hiernaast de verkoop van snackgroenten (tomaat/komkommer/paprika) zet, gaat het nog niet eens om een half procent van de totale supermarktuitgaven in Nederland. Er is dus nog veel te winnen met gezonde snacks.

Mis geen enkel topverhaal van Groenten & Fruit

Dit Premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees.

Lees alle premium artikelen met eindeloze toegang

Speel beter in op jouw markt met actuele prijzen

Loop voorop in de sector met diepgaande inzichten

Beleef journalistiek van topniveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Jeroen Verheul

Jeroen Verheul

Ton van der Scheer

Ton van der Scheer

Stan Verstegen

Stan Verstegen

Peter Visser

Peter Visser

Abonneer vanaf €20 per maand

Wekelijks up-to-date

Twee keer per week gratis het laatste tuinbouwnieuws en inzichten in je inbox.

Sluit je aan bij meer dan 9.000 andere nieuwsbrieflezers