Doorgaan naar artikel

Veranderende consument vraagt om meebewegen verkoopkanalen

90% van alle groente en fruit voor thuisconsumptie wordt gekocht in de supermarkt. De overige 10% is verdeeld over groentespeciaalzaak, markt en verkoop aan huis. De top-5 verkochte producten via de verschillende kanalen vertoont opvallende verschillen.

Zo zijn de nummers 1 in gewicht voor groente voor supermarkt, markt, groentespeciaalzaak en huisverkoop respectievelijk tomaat, tomaat, bloemkool en asperge. Dat blijkt uit GfK-cijfers die zijn aangekocht door GroentenFruit Huis.

In de supermarkt is banaan al jaren het meest gekochte fruit. Gevolgd door appel, sinaasappel, mandarijn en druif. Op de markt en bij de groentespeciaalzaak staat de banaan op nummer 4 in de top-5, bij beide gevolgd door aardbei. De top-3 op de markt en in de speciaalzaak bevat sinaasappels, appels en mandarijnen. Op de markt ook echt in die volgorde, maar in de speciaalzaak worden weer net meer appels gekocht en komen sinaasappels met een aandeel van 19% van het totaal op de tweede plaats.

Met een aandeel van 90% in de totale verkopen van groente en fruit, blijft de supermarkt verreweg het belangrijkste aankoopkanaal

Naar de teler voor appel en asperge

Ook bij groente is sprake van opvallende verschillen. De top-5 in de supermarkt: tomaat (10%), komkommer (8%), paprika (6%), bloemkool (5%) en ui (5%) is heel anders dan die in de groentewinkel: bloemkool (8%), tomaat (8%), komkommer (7%), ui (6%) en witlof (4%). Opvallend is dat groentespeciaalzaken een steeds groter aandeel van hun omzet realiseren als traiteur. In 2022 was dat nog 34%, in 2023 groeide dit door naar 40% van de omzet.
Lokaal geteelde producten zoals appel, aardbei, peer, ui en asperges worden relatief vaker aan huis gekocht bij de boer of teler. De asperge, appel en aardbei springen er zeker uit. Zo staat de asperge op nummer 1 met een aandeel van 12% bij de verkopen aan huis en heeft appel zelfs een aandeel van 33% in de totale omzet van thuisverkopen aan fruit.

Minder luxeproducten

Met een aandeel van 90% in de totale verkopen van groente en fruit, blijft de supermarkt verreweg het belangrijkste aankoopkanaal. In de periode januari tot half augustus 2023 kochten consumenten vergeleken met dezelfde periode in 2022 in dit aankoopkanaal vooral meer komkommers (+23%), verspakketten (+19%) en nectarines (+60%; klein aanbod in 2022). Maar ook uien (+10%), avocado’s (+1%), snacktomaten (+13%), druiven (+9%), paprika’s (+12%) en appels (+4%) gingen in grotere hoeveelheden in de boodschappentas. Tegenover stijgers staan ook altijd dalers. De verkoop van sinaasappels (-12%), bloemkool (-18%), watermeloen (-7%), kiwi (-12%) en peer (-16%) daalde flink. Deze wijzigingen ten opzichte van 2022 hebben ook zeker te maken met de beschikbaarheid van de producten en de daarmee samenhangende prijsvorming. Een luxeproduct als vers gesneden fruitsalade halveerde zelfs in gewicht. Totaal daalde het gekochte volume aan gesneden groente binnen de supermarkt met 3% in de periode van januari tot half augustus 2023, vergeleken met 2022. Daarbij daalde de verkoop van gesneden kookgroente, zoals onder andere wortel, boerenkool en snijboon en ook van de slapakketten en slaschotels. Gesneden paddenstoelen zijn echter bezig aan een opmars met een stijging van 14%.

Populariteit verspakket groeit door

De verspakketten zijn onverminderd populair. In 2022 groeide dit segment met 16%. Van januari tot augustus 2023 groeide de verkoop nog eens met 19% in gewicht en zelfs 36% in omzet. Inmiddels koopt vier op de tien huishoudens verspakketten. Curry Madras en Lasagne zijn het populairst. Beiden hebben een aandeel van 6% in het geheel. Op basis van de uitgaven zijn de grootste groeiers in de verspakketten met onbewerkte groente: Indiase wortelsoep, mosterdsoep en Indiase tikka masala. Met nog zes op de tien kopers die nog geen verspakketten koopt, is hier dus nog een wereld te winnen.

Marktkennis is de basis voor de juiste beslissingen. Hierbij is het belangrijk om als leverancier van groenten en fruit je klant te kennen en inzicht te hebben in je assortiment. Met data over het koopgedrag van de Nederlandse consument verzorgd door bedrijven als GfK, Circana, NielsenIQ kunnen leden van GroentenFruit Huis hun voordeel doen.

Bekijk meer

Share this

Wilma van den Oever
Wilma van den Oever

Communication manager GroentenFruit Huis

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin