Groenten & Fruit Actueel
||

Trendrapport: Groeicijfer biologische AGF supermarkten 1,2%

De lage groei in Nederlandse supermarkten voor biologische AGF is verrassend
Groenteconserven is met 38% snel gegroeid. Dat lijkt het effect van de prijscampagne van Hak. Foto: Koos Groenewold

Groenteconserven is met 38% snel gegroeid. Dat lijkt het effect van de prijscampagne van Hak. Foto: Koos Groenewold

De omzet van biologische AGF groeide in 2024 met 1,2%, deels door een sterke groei bij aardappelen. De verkoop van biologische groenteconserven groeit wel hard (38%). De totale omzet biologisch in supermarkten groeide 9,6%. In speciaalzaken groeide de omzet biologische AGF met 19,6%.

De omzet biologische AGF in supermarkten bedroeg in 2024 € 304,6 miljoen tegen € 300,9 miljoen in 2023. Met de groei van 1,2% in 2024 blijft AGF ver achter bij andere categorieën. Het is opvallend dat de verkoop van biologische aardappelen wel met 19% groeide. Niet duidelijk is hoe groente of fruit afzonderlijk verkochten en of daar nog wel een groei zichtbaar is.

AH meldde eerder stevige groei

De lage groei in Nederlandse supermarkten voor biologische AGF is verrassend. Albert Heijn meldde een veel ruimere groei in 2024. Het marktaandeel groeide van circa 8 naar 9%. In omzet is dat een veel grotere groei dan de groei van het marktaandeel. Ook Jumbo heeft scherpere verkoopdoelstellingen voor AGF genoemd. Een snelgroeiende keten in biologische AGF, Lidl, wordt overigens niet meegenomen in het marktonderzoek. Het onderzoeksbureau heeft de scandata van deze keten (en Aldi) niet.

Prijscampange biologische conserven Hak

In 2024 is de totale omzet van biologische voeding in supermarkten met 9,6% gegroeid naar 1,77 miljard. De procentuele groei van biologisch in de speciaalzaak lag met 14,6% beduidend hoger dan de procentuele groei in de supermarkt van 7,9%. De oorzaak is het verhoogde aantal klantbezoeken in de speciaalzaken en sterke groei van de webshopfunctie die aan een deel van de speciaalzaken gekoppeld zit. Bij vis (74%), vleesconserven (35%) en brood & banket (25%) is de grootste groei gezien. Ook groenteconserven is met 38% snel gegroeid. Dat lijkt het effect van de prijscampagne van Hak. De fabrikant verlaagde prijzen voor biologisch.

Wekelijks up-to-date

Twee keer per week gratis het laatste tuinbouwnieuws en inzichten in je inbox.

Sluit je aan bij meer dan 9.000 andere nieuwsbrieflezers