Doorgaan naar artikel

‘This is who we are’

Het Westland heeft een promotiefilm gemaakt. Als kers op de taart van de nieuwe gebiedsmarketingstrategie. ‘This is who we are’.

Weinig dingen zo leuk als zaniken over streekpromotie. Ook het Westland doet er aan mee. Want waarom zou je achterblijven bij Barneveld, de Betuwe of Zuid-Limburg. Ze hebben er een directeur gebiedsmarketing voor in de arm genomen. Uit naar verluidt honderd serieuze sollicitanten heeft het gemeentebestuur Lars Flinkerbusch eruit gepikt. Die had mooi werk gedaan met Noordwijk. Wat knap is, want Noordwijk is van alle badplaats van heel de lange Nederlandse Noordzeekust het vakkundigst van al haar charme beroofd. Elke positieve vermelding van Noordwijk is een prestatie die een gebiedsmarketeer met trots op zijn cv mag zetten.

Gisteren sprak Lars op het Westland Event, vier maanden na zijn eerste werkdag. Helemaal meevallen deed dat niet. Onze directeur gebiedsmarketing was kennelijk nerveus en had enige moeite om zijn zinnen tot een logisch einde te brengen. Geeft niet. Als het promotieplan maar goed is. Dat kon uit de inleiding van Lars echter niet helemaal goed worden opgemaakt. Het hoe en waarom van de doelgroepen bijvoorbeeld kwam niet erg uit de verf. Op nummer 3 staan de bewoners. Lijkt me overbodig. Ik weet als geboren en getogen Westlander dat die gemiddeld erg trots zijn op het Westland. Op nummer 2 staat de politiek. Oké. Die moet je mee hebben. Maar de urgentie nú is niet zo hoog. Ik weet, uit 22 jaar journalistieke ervaring met de kijk van lokale tot en met nationale politici op het Westland, dat de politiek nog nooit zó breed zó positief over het Westland en de tuinbouw is geweest als juist nu. 

Dan doelgroep nummer 1: hoger opgeleiden. Daar valt inderdaad nog die spreekwoordelijke wereld te winnen. Ik woon tegenwoordig in Leiden, hoofdstad van de hoger opgeleide. En ik hou hier maar liever geheim dat ik uit het Westland kom. Tenzij onder vrienden, bij wie ik als ik grappig wil overkomen mijn Westlanderschap net even wat zwaarder aanzet voor het gewenste cult-effect. Hoger opgeleiden interesseren zich hoegenaamd niet in de werkelijkheid van het Westland, maar nemen genoegen met hun zwaar gedateerde kennis van een tuinbouwstreek, die vergeven is van natuurverpestend groeilicht, ziekmakende bestrijdingsmiddelen en uitgebuite Polen en Marokkanen en waar naar niks smakende kunstmatig geteelde groenten vandaan komen. Daar wil je niet gaan werken, daar wil je niet wonen, daar wil je niet eens doorheen fietsen, want het is ook nog eens door Elsevier uitgeroepen tot lelijkste gemeente van N ederland.

Ja, ga er maar aan staan. Er is nu in ieder geval een promotiefilm. Gedegen. Pittig muziekje. Mooie beelden. Maar die Engelse teksten… ‘This is who we are’. Dan deins ik persoonlijk al een stukje terug, hoor. En ‘Horti Valley’. Ai. Elk gebied in het platte Holland, dat zich wil opsmukken met de naam Huppeldepup Valley staat bij de hoger opegeleiden die ik ken al op een lelijke achterstand. 

Maar ach, dit filmpje is zo onopvallend dat de gemiddelde hoger opgeleide het toch nooit onder ogen zal krijgen. Een hit op Youtube zal het niet worden. Dus geen nood, volgende actie beter.

Bekijk meer

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin