Groenten & Fruit Actueel
||

The Greenery: winstgroei en betere prijzen

The Greenery heeft zijn winst in 2024 zien groeien naar €22,1 miljoen. Dat blijkt uit de jaarcijfers die de organisatie gepubliceerd heeft.

Laatst geüpdatet:

Grotere marges bij The Greenery. Foto Roel Dijkstra

Grotere marges bij The Greenery. Foto Roel Dijkstra

The Greenery heeft zijn winst in 2024 zien groeien naar €22,1 miljoen. Dat blijkt uit de jaarcijfers die de organisatie gepubliceerd heeft. The Greenery verwijst daarbij naar – voor de markt – hoge uitbetaalprijzen.

In een jaar met hoge marktdruk wist The Greenery haar positie als verkooporganisatie en coöperatie verder te versterken, schrijft de organisatie in een persbericht over haar beknopte jaarcijfers. Met een nettowinst van €22,1 miljoen over 2024 (€20,9 miljoen in 2023) keert de organisatie voor het vijfde achtereenvolgende jaar winst uit aan de leden. De winstgroei is het gevolg van kostenbesparing, focus in het bedrijf, maar ook van goede resultaten van bedrijven waarin het aandelen heeft. Zo is het belang in fustbedrijf EPS een erg belangrijke financiële bron voor de afzetorganisatie.

Hoe de winst precies is opgebouwd, wordt niet duidelijk uit het persbericht. De organisatie was niet bereikbaar voor commentaar. Daardoor is niet duidelijk hoe de omzet zich ontwikkelt. Belangrijk is wel dat de afzetorganisatie groei ziet in ledenomzet.

Nieuw verkoopbijdragemodel

In 2024 voerde de afzetorganisatie het nieuwe verkoopbijdragemodel in. Dit model biedt helder inzicht in de kosten, de verdeling van opbrengsten en het zorgt ervoor dat telers volledig zicht hebben op hun nettoresultaat, schrijft de organisatie. 2025 is het laatste uitvoeringsjaar van de strategie Focus25, met als doel het verder versterken van de centrale verkoopstructuur, groei van het aantal leden en verdere digitalisering. Daarbij heeft de organisatie exclusieve rassen als Inspire-aardbeien, Red Egg-tomaten en Sweet Sensation-peren. “Dit resultaat laat zien wat we als coöperatie kunnen bereiken, juist in een uitdagend jaar”, zegt algemeen directeur David Markowski. “We blijven investeren in wat er écht toe doet: transparantie, samenwerking en waarde voor onze telers.”

Als verdere toekomstdoelen noemt The Greenery onder andere het vergroten van het ledenvolume, strategische samenwerkingen en investeringen in digitalisering en duurzaamheid.

Betere uitbetaalprijzen

Opvallend is de verwijzing naar de uitbetaalprijzen. “Telers gaven aan zeer tevreden te zijn over de uitbetaalprijzen, die beter waren dan die van andere afzetorganisaties.”

Wekelijks up-to-date

Twee keer per week gratis het laatste tuinbouwnieuws en inzichten in je inbox.

Sluit je aan bij meer dan 9.000 andere nieuwsbrieflezers