The Greenery Growers: Acties beter plannen in model

09-05 | |
Hoofdkantoor The Greenery. Foto: Roel Dijkstra / Foto: Fred Libochant
Hoofdkantoor The Greenery. Foto: Roel Dijkstra / Foto: Fred Libochant

The Greenery Growers laat de vraag van klanten en teeltplanning beter aansluiten, stelt The Greenery over de dochter.

Een van de voordelen van The Greenery Growers is dat makkelijker acties gepland worden dan voorheen, stelt commercieel manager vruchtgroente Brent de Haan. The Greenery Growers is onderdeel van het model dat The Greenery in 2020 invoerde. Telers zitten dicht op de afzetplannen via productgroepen (PUC’s).

“Doordat de productspecialist – en waar nodig ook de teler – bij de klant aan tafel zit, realiseren we kortere lijnen tussen de telers en de klant en is er meer transparantie. Zo is er betere afstemming over de verwachte beschikbaarheid, de kwaliteit, de invloeden van het weer, wanneer er acties gepland moeten worden, of júist niet. De klant is hierdoor in staat om goede assortimentskeuzes te maken en de teler vindt een betere aansluiting op zijn teeltplanning”, stelt De Haan.

Via jaarplannen hebben telers invloed op de afzetstrategie. Ook is controle op de uitvoering ingebracht. De verkoop van The Greenery Growers kan direct verlopen aan klanten of aan The Greenery International (voorheen Retail). Die laatste dochter zoekt vooral diepe samenwerking met retailklanten in Europa via extra service. De doelstelling van The Greenery Growers is niet winst, maar een maximale individuele netto uitbetaalprijs.

Keten staat onder druk

De lastige marktomstandigheden van dit moment maken het belangrijk dat snel wordt geschakeld. “We zitten kort op de markt en kunnen snel schakelen om verbeteringen door te voeren, zowel naar de teler als naar de klant toe. Dat is essentieel omdat de productketen aan alle kanten onder druk staat, door een energiecrisis, extreem hoge grondstofprijzen, enzovoorts. Dat vraagt om extra goede afstemming met je verkoopkanaal.” De Haan kon dat verder niet toelichten.

The Greenery voerde het nieuwe model in 2020 in en hoopt daarmee groei in telersomzet te realiseren en uitstroom te voorkomen. Toch kozen niet alle telers hiervoor, zoals de telers die nu Tolpoort Vegetables vormen.

Verheul
Jeroen Verheul redacteur
Meer over


Beheer