Superunie uit Beesd is de hardste inkooporganisatie onder supermarkten in Nederland. Dat stellen leveranciers (waaronder uit de AGF) in een peiling door vakbladen Foodmagazine en Distrifood.
De peiling was onderdeel van de verkiezing van de Industributietrofee. Superunie is een inkooporganisatie voor een reeks kleinere supermarkten, maar oefent opgeteld dus een scherp beleid op leveranciers. Superunie doet echter weinig onder voor Albert Heijn dat met een score van 7,91 vlak achter Superunie (7,99) eindigde. Jumbo kwam met een score van 7,62 op enige afstand tot de twee grote inkoopclubs. Dat betekent dat leveranciers oordelen dat Jumbo het inkoopspel minder hard speelt. Die laatste is juist weer een belangrijke afnemer van The Greenery, één van de geraadpleegde AGF-leveranciers (met Olympic Fruit en Jaguar).
Negatief scoort Superunie op gebied van het nakomen van afspraken. Leveranciers oordeelen dat Albert Heijn hoog scoort op het nakomen van afspraken (7,50), terwijl Jumbo en Superunie minder hoge score kregen (achtereenvolgens 6,53 en 6,63). Dat betekent dat Albert Heijn hard inkoopt, maar wel afspraken nakomt, terwijl Superunie hard inkoopt maar daarbij minder goed afspraken nakomt. Dat oordelen in ieder geval leveranciers.
Jumbo scoorde ook relatief hoog op ‘bereidheid om informatie te delen’ en ‘bereidheid om advies van leveranciers op te volgen’, op beide punten met een hogere score dan Superunie en Albert Heijn.