Doorgaan naar artikel

Supermarkten: meer acties met versartikelen

Nederlandse supermarkten voeren relatief veel scherpe acties aan het begin van het jaar.

Acties draaien vooral om AGF. Dat voedt de vrees voor uitholling van de marges bij vers, al lijkt vlees de dans te ontspringen. Uit een actie-overzicht van het Productschap Tuinbouw blijkt dat deze week bij veertien acties gratis groente of fruit wordt weggegeven in een 1+1-actie. “Dat is opvallend in vergelijking tot een normale week”, laat een PT-analist weten.

GfK Panelservices uit Dongen signaleert een langere trend van scherpere acties met AGF, begonnen bij Lidl. “Met name aan de onderkant van de markt wordt erkend dat AGF de belangrijkste afdeling is. Aldi doet dat nu ook met AGF en je zag op een gegeven moment C1000 volgen en daarna ook Albert Heijn”, aldus onderzoeker Joop Holla.

Wel signaleerde Holla eerder dat bij vlees de actiedruk wat afnam. “Het lijkt er toch op dat er rekening gehouden wordt met het hele scherpe stunten. Dat is gebeurd nadat vorig jaar de vergelijking werd gemaakt met de prijs voor diervoeding.”

Leo Linders, directeur van supermarktketen Jan Linders, liet in het GfK-rapport Top Topics voor 2012 weten te vrezen voor een neerwaartse prijsspiraal als ketens verder doorgaan op de weg van prijsvechten bij versartikelen. “Geleidelijk ontstaat een levensgroot probleem: als we in de basis allemaal een goede kwaliteit verkopen, dan kunnen we ons alleen van elkaar onderscheiden op prijs. Onvermijdelijk leidt dat tot een prijsspiraal naar beneden. De goedkoopste formules trekken uiteindelijk aan het langste eind.” Linders pleit voor meer onderscheid in producten in plaats van prijs.

Bron: Boerderij Vandaag – Auteur: Jeroen Verheul

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin