Doorgaan naar artikel

Supermarkt zet 1+1-actie AGF selectief in

Supermarkten zetten steeds vaker volume-acties in, als een gratis tweede product, maar doen dat selectief. Volgens winkelketen Plus is afprijzing een alternatief voor volume-acties, maar hangt dat af van het product en het seizoen. ”We kunnen moeilijk zeggen welke het meest effectief is.”

Deze week heeft de keten afprijzingen, maar in week 35 en 36 koos de keten voor het gratis weggeven van gratis tweede producten.
Het Productschap Tuinbouw vond eerder uit dan een vijfde van de consumenten gratis tweede producten niet aantrekkelijk vindt, omdat deze te veel zijn voor kleine gezinnen. Zij hebben liever afprijzingen. Ook zijn er producten waarvoor klanten liever geen tweede product ontvangen vanwege houdbaarheid.

Volume-acties
Uit cijfers van het schap blijkt verder dat dit jaar begon met veel volume-acties, maar dat het daarna afzwakte. De laatste weken is het aantal acties weer opgelopen, stelt het schap.
Albert Heijn heeft deze week opnieuw vijf producten afgeprijsd met de helft. Het is een vervolg op de actie van vorig jaar waarin klanten tassen konden afvullen met korting. ”Dit is net als die actie een afprijzing. De zak is nu niet gebruikt omdat het verwarring veroorzaakt. Klanten dachten dat ze de korting kregen als ze de zak vulden.”

Ook AH zegt beide actiemethodes te gebruiken ”afhankelijk van de omstandigheden”. Wat de beweegredenen zijn, wil de keten niet zeggen. ”Uit concurrentie-overwegingen.

Bron: AgD.media.nl

Bekijk meer

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin