Succesvolle Fruit Logistica

17-02-2011 | |
Stroeken
Succesvolle Fruit Logistica

Ik ben net terug uit Berlijn na een geweldig interessante week op de Fruit Logistica.

Wéér is de beurs gegroeid met meer standhouders en bezoekers. Ook het Nederlandse handelslegioen was weer present en zette weer een goede stempel. Ook opvallend: de hoeveelheid telers die aanwezig was en commerciële indrukken opdeed.

Onze rol vanuit GroentenFruit Bureau was primair het vertegenwoordigen van onze partners waarvoor we collectief werken. Het paviljoen bestond dan ook uit diverse sectoren. Voor de uiensector zijn de nummer één boodschap (grootste exporteur ter wereld) en de kwaliteitsboodschap (zeven principes) uitgedragen, concreet zijn tegen de zeventig offertevragen verzameld die vervolgens weer worden uitgezet bij de uienhandel.

De Conferencepeer was een speerpunt omdat dit jaar wordt gestart met de campagne in Duitsland. Evelien Westeneng heeft zeer enthousiast de Conferencepeer gepromoot bij de Duitse handel en alle bezoekers kregen een plattegrondje mee waarop de route langs de perenhandelaren stond aangegeven. Gerrit-Jan Kornet heeft namens de P8 fanatiek de paprika’s gepromoot bij inkopers van internationale retailers. Ook dit jaar probeert hij de colourful taste promoties op de winkelvloer te krijgen. Het stoplicht met vier paprika’s leek wel de innovatie van het jaar(!).

Voor de tomatentelers zijn de pictogrammen gepromoot met daarin de verschillende gebruikstoepassingen uitgebeeld. Hierop kwamen zeer veel postieve reacties. Veel partijen willen dit concreet gaan gebruiken. De partners in het project  en de veschillende telersverenigingen haken er heel actief op in.

Voor de vruchtgroentencampagne is een heel aantrekkelijke overeenkomst gesloten met Duitse TV-bekendheid Harry Wijnvoord. Na grondig vooronderzoek in Duitsland en een aantal pilots is besloten met hem de komende jaren samen te werken onder het motto ‘Zusammen besser essen, besser leben’. Van daar uit zal hij actief de echte kwaliteit van de Nederlandse vruchtgroenten onder de aandacht van de media brengen.

Het Nederlandse 2×2-team heeft ook in Duitsland actief partners geworven voor het 2×2-concept. Zo is de eerste foodservice licentie gesloten met De Kruidenier. Ook diverse andere partijen hebben concrete interesse getoond. Er is tevens een samenwerking voorbereid met onze Duitse 5 am tag partners. Een overeenkomst zal binnenkort worden getekend zodat de Nederlandse sector ook in Duitsland partner is van het 5 am tag concept inclusief logo. Het doel is om ook onze maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen in Duitsland, net als in Nederland. Het geeft ook een betere entree dan alleen de boodschap voor het Holland-product.

Nieuw was verder het Floriade partnermodel voor het groenten- en fruitpaviljoen. Er zijn concrete pakketten ontworpen voor bedrijven uit de AGF-keten zodat men zichzelf kan presenteren in het GF-paviljoen. Een hit zijn de ‘kraamweken’. Er zijn zeven kramen per week of per seizoen  beschikbaar voor een kleine vergoeding. Voor bedrijven een unieke kans want we hebben qua drukte 26 weken lang een Libelle zomerweek op de Floriade. Ook is er in Greenworld ruimte voor duurzame concepten, initiatieven, producten. We roepen partijen op daarmee onze consumenten te interesseren en verleiden. Onder de noemer Samen Beter Eten, Beter Leven is ruimte voor consumentenconcepten die het thema gezondheid raken, eventueel samen met Duitse partners.

Tot slot de Dutch Specials telers die weer zéér enthousiast hun producten én de hele tuinbouwsector hebben gepromoot. De producten en de smakelijke hapjes trokken veel aandacht.

Meer over


Beheer