Sonja eruit, Frank erin

12-01-2011 | |
Daane
Sonja eruit, Frank erin

Raken we kilo’s kwijt, worden we lustobjecten (m/v) of toch thuis moleculair koken? Dat er trends zijn die haaks op andere trends staan, is leuk en biedt mogelijkheden.

Trend 1: afvallen
Geen nieuwjaar zonder goede voornemens. Op nummer 1 onder vrienden en bekenden staat zonder twijfel “Afvallen”. Dat lijkt in de lijn met gemiddeld Nederland want ook alle afvalprogramma’s zijn weer begonnen. Van de week gekeken naar Afvallers XXL en “Help, mijn kind is te dik”? Dit laatste programma wordt overigens gesponsord door Junami appels . SBS6, uitzender van eerstgenoemde programma, heeft Sonja ingeruild voor Dr. Frank. Was Sonjabakkeren eerst dé trend, nu is Dr.Franken het nieuwe trendy werkwoord.

Mode of ontwikkeling?
In deze tijd van het jaar stellen trendwatchers  lijsten samen van wat-is-geweest en wat-gaat-worden. Het woord “trend” kan op 2 manieren gedefinieerd worden: 1. als “ontwikkelingslijn” óf 2. als “mode”. De eerste gaat over een lange termijn ontwikkeling en de tweede is vluchtig, eigentijds, modieus. Als je met die lijsten in de hand gaat bedenken hoe je de zgn. trend gaat laten meewegen in je marketing en verkoop, is het aardig deze 2 definities te overwegen. Want hoeveel mensen gaan de genoemde trend volgen? Wie zijn de trendsetters en verwachten we trendvolgers in relatie tot specifieke productmarktcombi’s?

Voor- en tegenbeweging
Wordt het inderdaad misschien Punk-food (ben altijd al gek geweest op punk), echtheid & co-creatie of gaan we méér of mínder geld besteden aan goede voeding. Koppert Cress is een winnaar met super product en tegelijkertijd vindt Joep Habets in NRC Weekblad dat “decoratieve spruitgroenten” niet bij zijn goede voornemen van écht lekker eten horen.

Interessant en inspirerend zijn de “onvoorspelde” successen. Er wordt voorspeld dat “we” kant X op gaan en er ontstaat tegelijkertijd een trend kant Y op. Het eerste voorbeeld dat me te binnen schiet gaat over seks op de Italiaanse tv. Wellicht is bekend dat de trend op die Italiaanse tv is dat vrouwen alléén als lustobject dienen, maar sinds enige tijd is er een zeer succesvolle tegenbeweging. Dichter bij huis; slowfood of moleculair koken zullen m.i. nooit mainstream worden, maar blijven misschien wel (belangrijk of minder belangrijk) trends?

Dat er trends zijn die haaks op andere trends staan, is leuk en biedt mogelijkheden. Ook al is “gezond leven -natuurlijk mét genieten- ” een trend, het betekent niet automatisch toename in afzet van groenten en fruit. Maar stel dat trendy Arie Boomsma een hap uit een willekeurige verboden vrucht neemt, dan zou het zomaar tot een nieuwe trend kunnen leiden.



Beheer