Doorgaan naar artikel

Salderen of niet salderen?

De discussie rond de salderingsregeling lijkt voorlopig beslist door het besluit van de Eerste Kamer: de salderingsregeling blijft nog bestaan. Klimaatminister Jetten had zijn best gedaan om tot een afbouw van deze regeling te komen, niet in de laatste plaats omdat de overheid behoorlijk wat inkomsten misloopt. Immers, kleinverbruikers kunnen de jaarlijks opgewekte elektriciteit wegstrepen tegen het jaarlijkse verbruik. Over dat ‘weggestreepte’ deel hoeft geen energiebelasting en btw betaald te worden.

Een gemiddeld huishouden verbruikt 3.500 kWh. Indien ze over zonnepanelen beschikt, wordt van de geproduceerde elektra ca. 50% direct verbruikt en de andere 50% gaat het net in om later (vooral in de winter) weer ‘opgehaald’ te worden. Door het succes van deze regeling hebben intussen 2,6 miljoen huishoudens (25% van de woningen) zonnepanelen geïnstalleerd.

Piekbelasting en congestie

Er is veel voor te zeggen om nog even door te gaan met deze succesvolle regeling. Het stimuleert huishoudens om, daar waar dat nog kan, panelen op hun daken te leggen. Het benutten van daken is een zeer efficiënte manier van ruimtegebruik, in tegenstelling tot de zonneparken die grote stukken bruikbare landbouwgrond opslokken. Wat steeds lastiger wordt is dat al die zonnestroom op hetzelfde moment op het net komt en zorgt voor piekbelasting en congestie.

Gebruik de extra tijd die nu door de Eerste Kamer geboden is om uw batig saldo uit de ‘salderingsregeling’ te investeren in uw eigen ‘buffercapaciteit

Opslagcapaciteit dicht bij de bron

De technische oplossing voor het terugbrengen van die piekbelasting en congestie op het net is het realiseren van opslagcapaciteit dicht bij de bron. Intussen rijden er ongeveer 450.000 elektrische auto’s rond in Nederland met een gemiddelde batterijcapaciteit van 50 kWh. Dat levert al een gezamenlijke batterijcapaciteit op van 22.500.000 kWh, en groeit jaarlijks verder. Met de ontwikkeling van het bidirectioneel laden via Vehicle-to-Home (V2H) en Vehicle-to-Grid (V2G) kan dit ‘bufferpotentieel’ al heel nuttig ingezet worden. Naast de autobatterij is de thuisbatterij stevig in opkomst. Technisch is het ideale scenario nog een paar jaartjes ‘doorsalderen’ (totdat alle geschikte daken vol liggen) in combinatie met het stimuleren van elektraopslag via bidirectioneel laden en de thuisbatterij.

Technisch robuust energiesysteem

Vreemd genoeg was Jetten erg druk met zijn voorstel om de ‘salderingsregeling’ af te bouwen, maar minder om een technisch robuust energiesysteem te bouwen waar veel van de opgewekte stroom bij huishoudens achter de elektrameter al gebalanceerd wordt. Immers, wat achter uw elektrameter gebeurt is uiterst lastig voor de overheid om te meten en dus ook om te belasten. Gebruik de extra tijd die nu door de Eerste Kamer geboden is om uw batig saldo uit de ‘salderingsregeling’ te investeren in uw eigen ‘buffercapaciteit’, zodat u in de toekomst achter uw eigen elektrameter kunt ‘salderen’.

Lees meer over het thema energie via GFactueel.nl/energie/

Bekijk meer

Share this

Radbouw Vorage
Radboud Vorage

Ondernemer Geothermie Nederland

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin