Doorgaan naar artikel

Sakata Seed wil marktleider in aardbeien uit zaad worden

Het Japanse Sakata Seed ziet grote exportkansen met Japanse aardbeienrassen uit zaad.

Sakata Seed verwacht dat met zaad van typische Japanse smaakaardbeien makkelijker internationale telers kunnen worden bediend. Japan heeft zelf ook een groeiende aardbeienproductie. De exportwaarde verdriedubbelde de laatste vijf jaar naar € 32,54 miljoen.

Het voordeel van aardbeien uit zaad is de kleinere kans op ziektes van het uitgangsmateriaal. Bij traditionele ontwikkeling van uitgangsmateriaal met planten en moederplanten, is dat risico groter. Door zaad te leveren, kunnen deze rassen makkelijker geselecteerd worden in gebieden als Noord-Amerika en de Europese Unie. Ook verwacht Sakata dat de indoorteelt deze wijze van schoon uitgangsmateriaal zal gaan vragen. De zaadproducent en veredelaar gaat een bedrijfsonderdeel inrichten specifiek voor deze keten.

Meer partijen op deze groeimarkt

Aardbeien uit zaad telen is niet iets nieuws. Een bedrijf dat al langer actief is in deze markt is ABZ Seeds. Aangezien aardbei een groeimarkt is, zie je dat er steeds meer partijen actief worden in aardbeiveredeling en ook aardbeien uit zaad (F1 Hybride), zegt Claudia den Braver, beleidsspecialist gewasgezondheid en milieu, van Plantum, koepel voor bedrijven in uitgangsmateriaal. “Denk aan Limgroup, Flevoberry, Fresh forward maar ook Rijk Zwaan en Sakata.”

Die ontwikkeling wordt ook vanuit de Nederlandse overheid gesteund. Den Braver: “Vanuit het uitvoeringsprogramma gewasbescherming van het ministerie loopt er een project Herontwerp Aardbei, waarin aardbeien uit zaad en teelt op steenwol de basis vormen.”

Bekijk meer

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin