Doorgaan naar artikel

Rode cijfers voor groente en fruit in Duitse supers

De omzetontwikkelingen voor groente en fruit zijn negatief in Duitse supermarkten. De corona- en de energiecrisis komen er bij elkaar.

Het Duitse onderzoeksbureau GfK liet op het Duitse Obst und Gemüse Kongress tabellen zien met rode vlaggen voor de supermarkten. Ze verliezen relatief veel omzet op de meeste groente en fruitproducten. Tegelijk stelde onderzoekster Ulrike Singer gerust. Veel van de omzetdalingen waren voorzien. Het is de nasleep van de coronacrisis. Dit jaar hoeven consumenten niet al hun eten uit de supermarkten te halen, maar eten zij ook weer buiten de deur. Dat leidt in veel gevallen tot dalende volumes in de winkels.

Effect van de energiecrisis op groente en fruit in Duitsland

Daar komt nu ook nog het effect van de energiecrisis bij. Afzonderlijke supermarkten worden daarin verschillend geraakt. Profiteerden de servicesupermarkten met een breed assortiment eerst van de coronacrisis, nu winnen de discounters weer terrein, ten koste van servicesupermarkten. Zo lieten supermarktketens Rewe en Globus op het congres weten dat verkopen onder druk staan en dat mogelijk in het assortiment wordt gesneden.

Enkele producten ontkomen aan tendens

In de tabel is wel zichtbaar dat enkele producten aan de negatieve tendens ontkomen. Zo zijn bessen niet in rode cijfers beland, mogelijk door de positieve trend die doorzet. De omzetdaling is overigens niet overal zwaar. Een miljoenenverlies aan omzet in vruchtgroente is niet zwaar, het is een grote categorie.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin